AMOR VACUI - zápisky z cesty
"The shortest distance between two points is under construction." Noelie Altito
úterý, 17. května 2011
Horory jsou, alespoň pro mě, něco jako droga. Vyhledávám je, někdy u nich ztrácím čas, zvláště pak, když se nakonec ukáže, že nestály za pozornost, a především – zvyšuje se mi tolerance. Tedy: Potřebuji stále větší dávku hrůzy k tomu, abych se začal, aspoň trochu, bát. A to je problém: Mám totiž absťák, neboť jsem už dlouho neviděl ani nečetl horor, který by ve mně vyvolal něco víc než jen lehoučké zamrazení... Nicméně ten problém není, zdá se, jen subjektivní, ale i objektivní, všimněte si ostatně, jak se dnes pousmějeme nad díly, jež byly ve své době jako horory označovány.
Tak třeba Psycho. Duševně narušený jedinec si povídá s mrtvou matkou a na její pokyn ubodá děvče. Ve své době to možná působilo jinak, ale v době dnešní? Jakýpak horor? Obyčejná kriminálka. Dnes se se sériovými vrahy setkáme v kdejakém seriálu, je to standardní kriminálková fabule. Posléze nastoupily tzv. “slashery“, kde je zabiják brutálnější, všude stříká krev a... co? Ano, jasně, uznávám, že kdyby mě naháněl maskovaný maniak s motorovou pilou, bál bych se. Ale když to vidím jako film, jen rozpačitě krčím rameny a nudím se. Proto už jsem také slashery dávno vzdal coby ztrátu času. Daleko víc na mě v tomto směru působí zprávy z válečných konfliktů a realistické filmy o nich. Na světě se opravdu dějí mnohem horší zvěrstva, než jaké je schopen napáchat maniak v béčkovém filmu. A páchají je často lidé, kteří vůbec nejsou duševně narušenými maniaky, nýbrž lidmi, kterým uniforma a pokyn vyšší autority zatemnily mysl (jak o tom pojednává Phillip Zimbardo), což je, mimochodem, podstatně děsivější.
Jediný horor, který je dle mého názoru hoden toho označení, je příběh, v němž je nějaký nadpřirozený či jinak fantastický motiv, a který nesází na hektolitry krve, ale na to, co se pohybuje kdesi na hranici zorného pole, příběh, který sází na strach z neznámého, případně – a nejlépe – z neznámého, v něž se proměnilo cosi známé, tedy z perverze – ale nikoli sexuální či psychologické, nýbrž ontologické, z narušení důvěrně známého životního světa. A zde nastává další problém, jímž je uvěřitelnost. Pokud je fabule příběhu příliš realistická, nevyděsí. Pokud je příliš nereálná, čtenář má problém jí uvěřit. Většina hororů, jež jsem následně vyhodnotil coby ztrátu času, mě otrávila svou křečovitou a do očí bijící nepravděpodobností. Nejde jen o to, že by se to či ono ve skutečnosti s největší pravděpodobností nemohlo stát, jde o to, že by se to nemohlo stát ani v realitě příběhu samotného, tedy ani v případě, že člověk přistoupí na pravidla hry příběhem vytyčená. Stačí trocha logického myšlení a člověk jako já děravost příběhu prostě nedokáže přehlédnout. Soudím, že napsat či natočit opravdu dobrý horor, je těžší, než vytvořit dobrou fantasy či sci-fi.
Když tak přemýšlím o tom, u čeho jsem se bál, pak, nechť pan Lovecraft promine, téměř u ničeho, co jsem kdy z tohoto žánru četl. Nejvíce mrazení ve mně vyvolávaly některé knihy Stephena Kinga (zvláště Nezbytné věci a To). Velice na mě zapůsobil i ten Lovecraft, ale spíše svým temným mysticismem a s ním spojenou estetikou, než vyvoláním hrůzy.
Bál jsem se u některých filmů. Jednoznačně vede Carpenterův film The Thing, následován Kaufmanovým filmem Invasion of Body Snatchers. Mrazení či strach jsem cítil i u leckterých jiných filmů, ale tyto dva zasáhly opravdu silně. Možná je pro mě motiv nahrazení vlastní identity něčím jiným nějak klíčový. Mám také rád Romerovy snímky o oživlých mrtvolách (a některé další na toto téma) a fungují na mě. I chodící mrtvola je něco, co na mě silně působí. Konec konců je to ontologická perverze par excelence. Mám docela rád duchařiny, ale moc mě neděsí. Nicméně snímek z poslední doby, Insidious Jamese Wana, to málem dokázal. Věřím, že jen trochu míň otrlý divák, než jsem já, se bát bude. Doporučuji! Kruh vůbec nebyl špatný – jak japonská tak americká filmová verze a neméně i Suzukiho literární předloha (jejíž pokračování jsou ovšem výrazně slabší). Hodně mě mrazilo u filmu Silent Hill, to je opravdu snímek dle mého gusta! A přidávám ještě legendární Phantasm, skvěle pracující s motivem okraje zorného pole. Své kouzlo má i první Evil Dead, další pokračování už chápu jako dobré komedie, ale ne jako horory v pravém smyslu slova. A samozřejmě Alien, u toho mrazilo pěkně. A když už jsme u sci-fi hororů – málem bych zapomněl na Event Horizon, ten je opravdu hodně děsivý!
Samozřejmě i mnoho filmů, o nichž tvrdím, že ve mně pocit strachu nevzbudilo, mě dostalo nějakou tou povedenou “lekačkou“. Ale to se nepočítá. Leknutí se není strach. Je to jen taková třešnička na dortu, jež, vhodně usazena, dodá hororu ten správný šmrnc, ale sama o sobě film dobrým hororem nečiní. Než zasazena do podprůměrného filmu, je lepší jako samostatná “jednohubka“ – jako třeba tato:
Doufám, že se mi ještě někdy dostane do rukou dílo, které mě dostane tak jako The Thing. Příběh, po jehož shlédnutí se opravdu budu bát jít spát...
úterý, 17. května 2011 | rubrika: Úvahy a postřehy |
Tvorba tohoto blogu vyžaduje čas, práci a něco peněz, ale dělám to rád a s chutí. Nicméně pokud jste tu rádi, oceňte moji práci čas od času tím, že podpoříte libovolnou částkou projekt Praga-Haiti nebo sluneční školu Surya. Děkuji.
Co četli ostatní?
PŘÍSPĚVKY BUDOU V TOM PŘÍPADĚ AUTOREM WEBLOGU SCHVALOVÁNY RUČNĚ
CHCETE-LI VÍCE INFORMACÍ O TOM, JAK TO FUNGUJE, KLIKNĚTE.
Nechcete diskutovat, ale nadávat mi? Zabanoval jsem vás?
Jen mi to všechno hezky řekněte: TADY
[1] (dalimil ) Vloženo 17.05.2011, 10:36:03 x
v posledních letech na mě nejvíc zapůsobila série Grudge, hlavně 1 americká a 1 a 2 japonská verze. Je mi 35 a víc, ale stejně jsem se v noci bál.
Také se bojím pustit Paranormal activity, mám ja na DVD, ale raději čekám...
[2] (Kojot - WWW) Vloženo 17.05.2011, 15:02:14 x
Paranormal Activity není špatný film, ale žádný významný dojem z něj nezůstal. Insidious je rozhodně strašidelnější.
Ještě jsem do článku doplnil zmínku o kultovních snímcích Phantasm a Evil Dead.
Také si z dětství vzpomínám, že mě dost vyděsil film Zkouška pilota Pirxe (shlédl jsem jej před pár lety znovu a už jsem se nebál, nicméně film je to výborný) a také dvě inscenace, jež se marně snažím vystpovat. V jedné šlo o jakousi kletbu, která mohlabýt zlomena tím, že v domě někdo zemře a v závěru na zahradě před domem umírala jakási žena a kdosi volal (slovensky to bylo) "Doneste ju vnútri!". A pak scifi o tom, že ten, kdo zemře v epicentru jaderného výbuchu, je přenesen do jakési jiné dimenze. To bylo hodně dobré, tedy pro mé dětské oči...
[3] (Kojot - WWW) Vloženo 17.05.2011, 15:06:08 x
[4] (vera - Mail ) Vloženo 17.05.2011, 16:22:37 x
[5] (Kojot - WWW) Vloženo 17.05.2011, 16:34:01 x
[6] (Allegor ) Vloženo 17.05.2011, 18:11:22 x
The Thing je asi nejstrašidelnější horor všech dob, ale i z toho Psycha mrazí, ne pro příběh, ale pro to, jak to Hitchcock natočil. Kamera, hra světla a stínu atd. Naopak dnešní "horory" s duchy malých holčiček mě nějak neberou a totéž platí o slasherech.[7]radši thrillery (dinen - Mail ) Vloženo 18.05.2011, 09:18:24 x
[8] (Kojot - WWW) Vloženo 18.05.2011, 09:53:31 x
Aha! Že ty jsi nečetla ten článek, viď? Já v něm totiž píšu o tom, že kýble krve a metry střev, tedy prvky charakteristické pro slashery, za hororové nepovažuju, a jasně v něm definuju, co hororem rozumím...
Komentátoři, kteří nečtou článek, mi fakt lezou na nervy, nezlob se, ale tohle už nedělej!
[9] (dinen - Mail ) Vloženo 18.05.2011, 10:55:41 x
[10] (dalimil ) Vloženo 18.05.2011, 13:00:32 x
ještě mě napadl "Faunův labyrint". Není to klasický horor, spíš taková mystika ale velmi, velmi působivé.
Dnes jsem dostal tip na toto :
http://www.csfd.cz...chazi-v-bilem/
[11] (Allegor ) Vloženo 18.05.2011, 13:41:51 x
Vůbec bych se neřídil tím, co se píše v programech kin. Slasher zkrátka není horor, protože horor je od slova "hrůza", ne "hnus". Za klasické hohory považuji všechny ty Birds, The Thing, Shining apod., z české kinematografie je horor třeba Spalovač mrtvol. Texaské masakry prosím pěkně nemají s horory nic společeného, to je normální dětská hra na vybíjenou.[12] (Kojot - WWW) Vloženo 18.05.2011, 15:01:14 x
@Dinen: Já samozřejmě chápu, že stejnému slovu může být rozuměno různě, může být naplněno jiným obsahem, proto jsem si taky dal tu péči, abych v článku zcela jasně explikoval, co pojmem "horor" míním já, tudíž považuji Tvůj komentář v lepším případě za zmatečný...
[13]termíny (dinen ) Vloženo 18.05.2011, 15:35:22 x
@kojot: Hm, to že něco za horor považuješ ty, tak to ještě neznamená, že je to jeho obecně chápaný a přijímaný význam. Svou definicí jsi prostě jen hodně osekal pojetí jednoho filmového žánru. To, že s určitým pojetím nesouhlasíš ještě neznamená, že ho tak nechápou jiní.
Ne každému se splashery eklují, někdo se víc bojí záběrů na injekční jehly, jiného rozhodí temná nadpřirozená atmosféra a někoho dobrá lekačka. Každopádně myslím, že v době experimentování a překračování hranic žánrů v umělecké tvrobě je stejně jakákoli klasifikace asi na nic.
[14] (Henry Psanec - WWW) Vloženo 18.05.2011, 16:02:28 x
S horory nemají nic společného, ale filmy, po kterých jsem nemohl usnout, byly například Čistá duše nebo Společnost mrtvých básníků.
[15] (Kojot - WWW) Vloženo 18.05.2011, 16:17:18 x
@Henry: Ano, Věc je horor par excellence. Je děsivý, uvěřitelný, je tam přítomna cizota...
[16] (Kojot - WWW) Vloženo 18.05.2011, 16:24:07 x
---
Já udělala zkušenost, že mnohem strašlivější než horory jsou thrillery - taková Gothica, Kruh či Temné vody
-zde jmenuješ film, který jsem v článku uvedl slovy: "Kruh vůbec nebyl špatný – jak japonská tak americká filmová verze a neméně i Suzukiho literární předloha (jejíž pokračování jsou ovšem výrazně slabší)."
---
sice nenesou název horor, ale taky tam nejsou kýble krve a metry střev.
-V článku jasně uvádím, že "kýble krve" za horor nepokládám a na takové filmy se již dávno nedívám, protože mě nebaví.
---
Místo toho si hrají s atmosférou a neznámem. Zkus tohle.
-A doporučuješ to, o čem článek pojednává a o čem je výslovně uvedeno, že přesně to vyhledávám.
Sorry, ale nečetla jsi to - a teď to chceš zakamuflovat a to se mi opravdu nelíbí. Na tohle ti neskočím.
[17] (Miky - Mail - WWW) Vloženo 18.05.2011, 17:12:54 x
Kinga miluju. Nejvíc baštím "To" ,"Řbitov zvířátek" a povídku "Policajt z knihovny". Moc se mi také líbilo "Černé léto" od Dana Simmonse. Je to velmi podobný námět jako "To" ,ale fakt dobrý! "Nezbytné věci" jsem ještě nečetl ,takže díky za typ.
[18] (Allegor ) Vloženo 18.05.2011, 19:25:38 x
Prosím vás, Od soumraku do úsvitu je akční road movie komedie, žádný horor.[19] (Miky - Mail - WWW) Vloženo 18.05.2011, 20:18:39 x
[20]Muchomůrka (QuickFox - Mail - WWW) Vloženo 18.05.2011, 21:55:02 x
Ne, jen málo těch filmů jsem viděl. Ani je nevyhledávám, protože mám pocit že skutečnou hloubku hrůzy a děsu pouze naznačují. Bezmocnou hrůzu spíš nacházím v syrovém zpravodajství a v chladně profesionálním přístupu k jeho zpracování, ale to už je cosi jiného.
Skutečný horor nosím v sobě.
Stačí mi, když pohlédnu na nádhernou, veselou krásu červené, bíle puntíkované muchomůrky, a hned se kdesi na dně mé duše pozvedne temná vzpomínka na desítky let starý horor, kterým mi jedna taková potvůrka nechala projít.
Ano, mohu se pokusit ten prožitek popsat; zachytit jej slovy v jeho plnosti však nedokážu; potřebná slova dosud nebyla vymyšlena, a obávám se, že je ani nalézti nelze. I ten nejbrilantnější popis jen bezmocně klouže po povrchu, zatímco přízračná hrůza vlastní existence rozpouštějící se v nicotě bezčasí mu beznadějně uniká.
Domnívám se, že skutečný horor v celé jeho plnosti lze pouze prožít, nikoliv však sdělit.
Ano, asi jsem poněkud mimo běh diskuse; ale právě ta mi připoměla onu obtížnou zachytitelnost skutečné hrůzy.
Zdravím vás i Vás,
Foxy.
[21] (Kojot - WWW) Vloženo 18.05.2011, 23:02:29 x
[22] (Cody - WWW) Vloženo 20.05.2011, 13:55:54 x
Dodávám, že jsme článek nečetl detailně, jen jsme ho proscanoval, ale po shlédnutí komentářů jsem měl pocit, že je rozumné reagovat. V tomto komentáři vycházím z přednášky Martina Jirouška o původu horroru, filmového recenzenta, kritika a publicisty, který mimo jiné publikuje i v magazínu Živel (neznáte se Kojote?)
[23] (Kojot - WWW) Vloženo 20.05.2011, 18:44:55 x
Jirouška neznám, ten článek bych si rád přečetl - máš jej v nějaké podobě?
[24]King (Mirek - Mail ) Vloženo 20.05.2011, 23:36:53 x
[25] (Martin - Mail ) Vloženo 15.09.2011, 14:54:18 x
Vaše IP adresa nebude veřejně zobrazena.
Číslo v hranatých závorkách vytvoří odkaz na daný komentář.
Avatar friendly.
MÁTE DOMA MÍSTO PRO DALŠÍ DUŠI?
PODPOŘTE UŽITEČNÝ PROJEKT!

Amor Vacui by Jaroslav A. Polák is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial 3.0 Unported License.
AŽ DOSLOUŽÍM, CHCI DO SBĚRU!
*




