AMOR VACUI - zápisky z cesty

Jaroslav A. Polák - Kojot hrající si na filosofa

"The shortest distance between two points is under construction." Noelie Altito

TOPlist
Kojotek

Virapen a memboti (o důležitosti kritického myšlení při posuzování mediálních informací)

Internet a zvláště sociální sítě jsou dokonalou živnou půdou jako stvořenou k šíření populistických polopravd a líbivých demagogií. Aktuálně takto “frčí“ John Virapen, bývalý manažer farmaceutické společnosti, který nyní střílí do vlastních řad, propaguje přírodní medicínu a brojí ohledně škodlivosti veškerého očkování. Podívejme se na celou záležitost v poněkud širších souvislostech.

Nejprve definice (z Grantova Slovníčku memetiky):

membot

Osoba, která celý svůj život podřídila propagaci nějakého memu, mechanicky (robotically) a při každé příležitosti. (jako např. mnoho Svědků Jehovových, členů hnutí Hare Kršna, a scientologů.) Díky vnitřnímu soutěžení tendují ti nejvýřečnější a nejextrémnější k vzestupu na vrchol hierarchie svého sociotypu. Sebe-destruktivní membot je memoid. (GMG)

 

Membot může být mimochodem i ateista, něco o tom vím :-) Ale k tématu: Mám silný pocit, že současná doba je přímo ideální k produkci nových a nových membotů trošku jiného (totiž fragmentárnějšího) typu, než je ten výše popsaný. Vysvětlím. Je prokázáno – a jistě to čtenář zná i na základě vlastní zkušenosti, že lidé na internetu spíše těkají, o vnímaném obsahu příliš nepřemýšlejí a – stejně jako člověk pohybující se na vrcholu chřipkové epidemie městskou hromadnou dopravou – jsou velmi ohroženi infekcí. Tato infekce však obvykle nespočívá v přijetí nějakého komplexního memplexu, například v podobě věrouky zmíněných Svědků Jehovových, ale spíše v podobě několika různých paralelních věr, jejichž jediná souvislost spočívá v tom, že jejich přijetí bylo způsobeno nedostatkem imunity, tj. kritického myšlení. Co se příkladů týče, jedná se zřejmě nejčastěji o nejrůznější konspirační teorie, populistické názory všeho druhu a dále pak o rasistické stereotypy (toto je můj odhad na základě vlastního pozorování sociální sítě Facebook, zasloužilo by si to regulérní vědeckou studii). Sám musím přiznat, že občas nějaké takové infekci podlehnu – nikdo není zcela imunní.

Zmínil jsem kritické myšlení a přirovnal je k imunitnímu systému. V této souvislosti je třeba zmínit, že nedostatek kritického myšlení se často objevuje u lidí praktikujících magii nebo nějaké náboženství. Jak jsem zjistil na základě vlastní zkušenosti, vnášení kritického myšlení do oblasti magie (zvláště pokud jde o její racionální “rozebírání“) tuto spolehlivě destruuje a brání dosažení jakéhokoli uspokojivého výsledku. Stejně tak je kritické myšlení problematické v oblasti práce s mýtem (například v oblasti osobní víry), protože vymkne-li se kontrole, ztratí se “srdce“ a zůstane jen “hlava“, což pokládám za politováníhodné okleštění lidské přirozenosti. Totéž platí v případě umění či třeba v oblasti praktické psychoterapie nebo osobní reflexe snů. Kritické myšlení, tak jako víra, je “dobrý sluha, ale zlý pán“. Je třeba, aby všechny složky člověka (včetně těla) byly v harmonii, aby se společně podílely na celku lidství.

Problém je, že někteří lidé zapínají kritické myšlení tam, kde škodí (například já kdysi v oblasti magie), a jiní je zase nezapínají tam, kde je nezbytně třeba – například v oblasti kritického hodnocení mediálních informací. Výsledkem druhé možnosti je, že se pak člověk nechá strhnout kdejakou demagogií a kdejakým populismem prostě proto, že mu právě ta či ona informace instinktivně "sedí". A proč z toho dělám vědu? Inu – třeba proto, že takto se dostal k moci Hitler a zrovna v tomto případě je argumentace ad hitlerum dle mého soudu docela na místě. Proto se snažím být maximálně obezřetný vůči čemukoli, co zavání populismem a demagogií. A nyní se dostávám k tomu farmaceutickému zběhovi kážícímu přírodní medicínu a tvrdícímu, že všechna (sic!) očkování jsou k ničemu a dokonce nebezpečná. Nebudu analyzovat všechny výroky pana Virapena, není to předmětem této úvahy, ale poukáži jen na jeden křiklavý příklad. Cituji:

V závěru přednášky dal Virapen prostor dotazům z publika. Na otázku, zda očkování může způsobit autismus, odpověděl: "O tom, že způsobuje autismus, jsou mnohé důkazy, mnohé takové případy jsou zaznamenány. Jděte na internet, najdete tam mnoho takových svědectví."

Tak za prvé: Opravdu mám brát vážně člověka, který argumentuje svědectvími na internetu? Na internetu najdete mnoho svědectví o kde čem. Například o Plejáďanech – znamená to, že bychom tedy měli z tohoto titulu začít věřit v Aštara Šerana? A pak je zde fakt, že studie “prokazující“ souvislost mezi očkováním a autismem je prokázaný podvrh, který vznikl na objednávku jistého podnikavého právníka. Což evidentně nebrání panu Virapenovi, aby tento blud šířil dál.

Na mé námitky v internetových diskusích k tomuto tématu se objevilo tvrzení, že ale na tom, co Virapen tvrdí, určitě “něco je“. Ale ovšem, že ano! Populismus je založen na tom, že na něm “něco je“. Musí být provázán s realitou, jinak by jej nikdo neakceptoval. Jenže tuto realitu zjednodušuje a zkresluje. Vytváří její černo-bílou variantu. Takže si například myslím, že pan Virapen má pravdu v tom, že se farmaceutický výzkum (placený farmaceutickými firmami) soustřeďuje na vývoj léků, které léčí, ale pokud možno nevyléčí, ale vyžadují dlouhodobé, ideálně doživotní, užívání. Nasvědčuje tomu například neochota farmaceutických firem investovat do výzkumu MDMA (“Extáze“) v oblasti terapie posttraumatické stresové poruchy (o tomto jsem psal v Legalizaci č. 3). Ano – pro farmaceutické firmy je výhodnější, když pacient s PTSD bere celoživotně antidepresiva, než kdyby se svého problému zbavil při jednom či několika terapeutických sezeních s použitím MDMA. Tohle je prostě smutná realita. Což neznamená, že by ty firmy dělaly špatné léky. Naopak: Snaží se dělat čím dál lepší léky, léky, které mají co nejméně nežádoucích účinků a tím zvyšují míru kompliance (spolupráce pacienta s lékařem, vč. řádného užívání léku) nemocného. Tvrdit, že farmaceutickým firmám nezáleží na pacientovi je i z komerčního hlediska absurdní. Jistě – nepochybuji o tom, že jsou případy, kdy byly ignorovány studie poukazující na možnou nebezpečnost medikamentu. To je ostatně doloženo. Ale myslím si, že v zásadě je pro farmaceutickou firmu výnosnější živý (a dlouho přežívající) pacient než pacient mrtvý. Dalším případem, kde se projevuje negativní vliv farmaceutických firem, je oblast výzkumu přírodních léčivých látek – z toho důvodu, že je nelze patentovat a tudíž by plodů výzkumu jedné firmy mohly okamžitě využít firmy ostatní. Je to dle mého názoru obrovská škoda. Co se očkování týče: Samozřejmě, že má nežádoucí účinky. Samozřejmě, že hysterie kolem prasečí chřipky byla přemrštěná (ale představte si, že by vláda nenakoupila zásobu vakcín a pak by se ukázalo, že ten virus je skutečně smrtící – pochválili by pak lidé své vlády na to, že neutrácely zbytečně za vakcíny?). Jsem přístupný odborným diskusím ohledně toho, která očkování a kdy mají smysl a která jsou obsoletní (tohle neumím, na rozdíl od všemožných internetových “všeználků“, kvalifikovaně posoudit, nejsem kompetentní odborník, ale soudím, že pokud mají k současnému systému dětského očkování výhrady i někteří lékaři, je vhodné, aby taková diskuse proběhla). Jak je to s dalšími očkováními, například s propagovaným očkováním proti rakovině děložního čípku, netuším. Ale kdybych měl dceru, jistě bych se o tuto oblast začal velmi intenzivně zajímat a hledal bych všechny dostupné relevantní informace. Tím chci říci, že bych se pro radu neobrátil například na lidi přispívající do diskusního fóra na nějakém “maminkovském“ portálu :-)

Ještě jednou k Virapenovu tvrzení, že všechna očkování jsou k ničemu. Fakt bych tomu zmetkovi přál, aby poté, co toto prohlásil, chcípl na pravé neštovice. Ale to mu nehrozí: Jednak je proti nim zcela jistě očkovaný, jednak jediné kmeny varioly, které poté, co byly očkováním vymýceny, zbyly, jsou – pevně doufám, že bezpečně a navždy – uzavřeny v sejfech, tuším, že dvou, dobře střežených laboratoří.

Tím chci říci: Ne, opravdu nepokládám výrobce léků za nezištné zachránce lidstva. Je to bezpochyby tvrdý a nelítostný byznys v němž se točí obrovské peníze a jehož praktiky jsou mnohdy nekalé. Odmítám ale černo-bílé posuzování celé situace. Produkty těchto firem, ať si pan Virapen říká co chce, prokazatelně více pomáhají než škodí, protože se to takto vyplatí i výrobcům léků. Zachraňují životy, jež by jinak zachráněny nebyly, protože i to je pro firmy ekonomicky výhodné. Znovu opakuji: Koncovým zákazníkem, bez něhož by se celý ten byznys neobešel, je živý člověk. Pokud možno co nejdéle živý. A v ideálním případě trpící nějakou chronickou nemocí. I když budeme považovat farmaceutické firmy za bezskrupulózní bestie jejichž jediným zájmem je zisk, což asi zase tak úplně nebude, ale budiž, pořád bude v jejich zájmu vyvíjet léky, jejichž nežádoucí účinky budou co nejmenší, tedy léky kvalitnější. Jo, a je docela dobře možné, že je budou testovat na chudých lidech třetího světa. Ne, opravdu si nedělejme iluze...

Vraťme se nyní k možné motivaci pana Virapena, který po čtyřiceti letech (sic! To je přímo mýtické! Jako cesta pouští...) působení ve farmaceutickém byznysu najednou obrátil, napsal knihu a přednáší, přičemž ale vystupuje způsobem, kdy nesděluje jasná fakta, ale míchá to, co může být pravda, se lží (jak jsem ukázal).

Napadlo někoho, že Virapenovi prostě třeba docela normálně přeskočilo? Občas se stane, že někdo nakráčí s puškou do firmy, v níž pracuje, a začne střílet hlava nehlava. Není toto ten případ – jen místo pušky jsou to přednášky a kniha? O tom všem je třeba v takových případech přemýšlet a nikoli to šířit s banálními přípodotky typu "Šiřte to!" či "Já to vždycky říkal!"

Vrátím-li se obecně k šíření všemožných líbivých polopravd, rád bych své čtenáře přiměl k tomu, aby se – používají-li Facebook – vždy aspoň na chvíli zamysleli, než kliknou na tlačítko “Sdílet“. Já vím, že to někdy svádí. I mě. Jsou horší období a lepší období. Také jsem v poslední době podlehl a sdílel hlava nehlava takřka jakoukoli kritiku Nečasovy vlády (a sdílet budu kritiku Nečasovy vlády i nadále, ale ne tak bezhlavě, méně je více a budu se nad tím více zamýšlet). To se stane, je snadné se nechat strhnout. Ale je také možné přibrzdit a zamyslet se nad tím, jestli je všechno tak jednoznačné, jak se to na první pohled jeví. Také si nemyslím, že platí, že nepřítel mého nepřítele, je mým přítelem. Už jsem tady jednou napsal, že spojovat se s fanatiky je nebezpečné, protože jsou netolerantní k jakýmkoli odchylkám a nakonec zničí i své spojence (proto “revoluce požírá své děti“).

Problém může být také v poněkud zcestné představě typu “Musím na to mít nějaký názor.“ A tak člověk, i když nemá čas celou záležitost důkladněji prozkoumat, nějaký názor (často pod vlivem svého okolí) zaujme. A přitom je zcela legitimní nechat to být, zdržet se úsudku. Zkuste si to!

Informace z médií je prostě třeba hodnotit a přemýšlet o nich, nikoli se jimi nechat nakazit a fungovat jako memboti...

linkuj.cz vybrali.sme.sk



neděle, 13. března 2011 | rubrika: Úvahy a postřehy |


Tvorba tohoto blogu vyžaduje čas, práci a něco peněz, ale dělám to rád a s chutí. Nicméně pokud jste tu rádi, oceňte moji práci čas od času tím, že podpoříte libovolnou částkou projekt Praga-Haiti nebo sluneční školu Surya. Děkuji.


Teď si chci přečíst:

Co četli ostatní?


[1] (Henry Psanec - WWW) Vloženo 13.03.2011, 19:37:16 x
avatar Dovolím si jeden postřeh k začátku článku: na YouTube jemnoho lidí, kteří pokládají hádku za ukončenou, když tomu druhému řeknou, že je "buzna" (nebo jinou variantu pro homosexuála). Je to dost děsivé. Na českých fórech to myslím zatím tak není. Nebo ano? U nás je myslím víc používán rasismus. Těžko to posoudím, čtu si jen hádky na aktuálně u sportu - ví někdo jiný?

Jinak, toho chlapíka jsem viděl - souhlasím s tím, co píšeš v článku ("nevím" jen, jak je to s léky na AIDS či rakovinu) - každopádně podle pohledu bych si radši koupil od Horsta Fuchse nůž, co krájí jiné nože.

[2] (Allegor - Mail - WWW) Vloženo 13.03.2011, 20:46:17 x
avatar Připomíná mi to astronauty, co si v sedmdesáti letech vzpomenou, jak tam nahoře potkali mimozemšťany:)

[3] (Kojot - WWW) Vloženo 13.03.2011, 20:51:19 x
avatar Tak mě napadlo, že "Virapen" - VIR-APEN... zní jako název nějakého podezřelého léku na erekci :-)))
Ale vážněji: Ano, AIDS je určitě dobrý byznys. Jsou na to dobré léky, které je ale třeba brát doživotně. Proč se zabývat tím, jak to vyléčit?
Otázka spíš zní, jak je to s tím očkováním. Opravdu se více vyplatí prodávat vakcínu proti rakovině děložního čípku než léčit rakovinu děložního čípku? Atd. Já si fakt myslím, že třeba léky na vysoký tlak jsou mnohem lepší kšeft než třeba dětské vakcíny. Ale zase tolik do toho nevidím, takže teď už jen spekuluju.
Ale jedno pokládám za skoro jisté: Mezi výrobci léků panuje tvrdý konkurenční boj, nehledal bych tam nějaké spiknutí. Tudíž pokud by jedna firma vypustila jako lék nějaký shit, druhá firma, soudím, by se asi snažila toho faktu využít v konkurenčním boji tím, že by na to poukázala a nabídla něco lepšího. Proto v zásadě nejsem vůči lékům moc paranoidní.

[4] (Allegor - Mail - WWW) Vloženo 13.03.2011, 20:53:30 x
avatar Pokud jde o AIDS, řekl bych, že první firma, která by vyvinula přípravek na jeho vyléčení, by se stala okamžitě takovou nedostižnou hvězdou, že motivaci k tomu mají všichni dost velkou.

[5]Aké jednoduché (Milan1 ) Vloženo 13.03.2011, 22:04:29 x
avatar Kojot, ked môže firma vyvíjať a predavať liek, ktorý lieči ale nevylieči tak zrejme nebude mať zaujem vyliečiť takúto chorobu. Fakt ?
A ked môže dokonca očkovanie sposobiť aspoň vyššie riziko tej choroby, tak bude aj propagovať očkovanie.Logické nie ?
Presne toto Virapen uviedol o cukrovke I typu, Eli Lilly vyraba aj humanny inzulín a Virapen dobre vie, že prave ten inzulín potrebujú ľudia s cukrovkou I typu po celý život -nikdy sa z toho nedostanú, ale ten inzulín je pre nich životne dôležitý. No a ked sa ešte lekari samotní zmienia o štúdiach, kedy po očkovaní prudko stúpol počet detí prave s cukrovkou I typu - tak je vymaľované. Logický zaver je , že farmaceuticka lobby nechce vyvíjať lieky na vyliečenie cukrovky I typu a dokonca ešte očkovaním či už vedome alebo nevedome zvyšuje počet takýchto ochorení.Pritom pravda je úplne inde...Vedel by si sa dopatrať k k informáciam, ktoré usvedčujú v tomto prípade / cukrovka I typu / Virapena zo lži ? Inkriminované výroky
" Alebo taká cukrovka! Kto by ju chcel vyliečiť? Veď tí, čo ňou trpia, si musia kupovať lieky každý deň až do smrti. A to isté sa týka napríklad Parkinsona.
Takže vy tvrdíte, že ak by chceli, tak by tieto choroby mohli liečiť? Alebo minimálne by vedeli vynájsť lieky na ich vyliečenie?
Áno, presne tak."
http://blog.martinus.sk...rozhovor/

[6] (Kojot - WWW) Vloženo 14.03.2011, 09:18:42 x
avatar Milane, já si myslím, že nelze očekávat existenci nějaké opravdu velké konspirace. Bylo by do toho zapleteno tolik lidí, že by bylo divné, kdyby to po tolika letech vynesl na světě právě jen Virapen (a navíc tak podivným způsobem). Výzkum léků je farmaceutickými firmami financován, ale jednak nejen jimi a jednak se na něm podílejí odborníci, kteří nejsou zaměstnanci těchto firem. Občas se stane, že na vlastní triko upozorní, že třeba některé závěry jejich studií nejsou brány v potaz.
Jedna věc je neochota financovat určité výzkumné projekty, jiná věc je zatajovaná existence některých léčiv. Pokud by měli například účinný lék na diabetes, museli by jeho účinnost ověřit v dvojitě slepých studiích na lidech. Pak bychom tu měli slušné množství úplně vyléčených diabetiků a lékařů, kteří o tom vědí. Jak dlouho by se utajilo, že takový lék existuje? Takže kdyby chtěli, mohli by asi v budoucnu vyvinout léky k léčení zmíněných chorob, ale nemyslím, že by je mohli léčit (už teď).

[7]Však práve (Milan1 ) Vloženo 14.03.2011, 10:21:31 x
avatar Že Virapen klame by si vedel dokazať jedine vtedy, ak by si mal detailné informacie a vedel by si, že skutočne sa horúčkovito pracuje na uplnom vyliečení cukrovky I typu, ale nejde to na povel. Ja tie informácie mám a z diabetologických kongresov viem,čo všetko sa vyvíja a aké je to zložité - ale to verejnosť nema šancu v plnej šírke vidieť a veľmi ĺahko po takých informaciach ako dal Virapen sa skutočne prikloní k mýtu o farmaceutickej lobby, ktorá ani nechce vyvíjať liek proti cukrovke I typu. Tú verziu, žeby už bol liek Occamovou britvou vieš odstraniť, ale tú verziu , že ani nechce ten liek vyvinúť , pretože jej to vyhovuje bez detailných znalostí nevyvratiš.No a ja sa Ťa pýtam,si schopný ako laik najsť a orientovať sa neraz v protichodných informaciach tak, aby si vedel toho Virapena usvedčiť zo lži, že nie je voľa najsť alebo vyskúmať liek na cukrovku I typu ?

[8] (Kojot - WWW) Vloženo 14.03.2011, 15:26:06 x
avatar To, co píšeš, zní povzbudivě a nemám důvod tomu nevěřit. Na druhou stranu vím například o neochotě týkající se výzkmu léčby PTSD pomocí sezení s MDMA, to jsem si dohledal důkladně.
Nicméně si myslím, že moje Occamova břitva udělala kus práce a ukázala, že zpochybnit tvrzení lze i bez hluboké znalosti tématu, pakliže v sobě tvrzení obsahuje vnitřní rozpor. V tomto článku mi beztak šlo o to demonstrovat na konkrétním příkladě, že o informacích lze kriticky přemýšlet a odhalit jejich slabiny a že k tomu člověk nemusí být specialistou v daném oboru. Doufám, že se mi to alespoň částečně podařilo. Také jsem poukázal na možnost zdržení se úsudku a měl jsem asi doplnit možnost zaujímání podmíněných a pravděpodobnostních stanovisek.
V každém případě díky za cenné informace.

[9] (Kojot - WWW) Vloženo 14.03.2011, 15:28:37 x
avatar To, co píšeš, zní povzbudivě a nemám důvod tomu nevěřit. Na druhou stranu vím například o neochotě týkající se výzkmu léčby PTSD pomocí sezení s MDMA, to jsem si dohledal důkladně.
Nicméně si myslím, že moje Occamova břitva udělala kus práce a ukázala, že zpochybnit tvrzení lze i bez hluboké znalosti tématu, pakliže v sobě tvrzení obsahuje vnitřní rozpor. V tomto článku mi beztak šlo o to demonstrovat na konkrétním příkladě, že o informacích lze kriticky přemýšlet a odhalit jejich slabiny a že k tomu člověk nemusí být specialistou v daném oboru. Doufám, že se mi to alespoň částečně podařilo. Také jsem poukázal na možnost zdržení se úsudku a měl jsem asi doplnit možnost zaujímání podmíněných a pravděpodobnostních stanovisek.
V každém případě díky za cenné informace.

[10]Ano (Milan1 ) Vloženo 14.03.2011, 16:12:28 x
avatar Poukazal si na to dobre. Len nie každý disponuje takou inteligenciou ako Ty - a to myslím úprimne.Každopadne, díky za článok :) A nech sa Ti darí...

[11] (strojmir ) Vloženo 14.03.2011, 23:30:23 x
avatar Řekl bych, že u MDMA je to složitější. Veze s nálepkou droga. Tohle zastavilo i slibný výzkum potenciálu LSD, přes nesouhlas většiny zainteresovaných odborníků. Domnívám se, že ale s MDMA se ještě přece jen pracuje a nějaký výzkum probíhá. Grof před časem když byl v ČR převzít cenu nadace Havlových hovořil v rozhovoru pro TV, bohužel s jalově informovaným redaktorem, o určité renesanci výzkumu psychedelik.

[12] (Kojot - WWW) Vloženo 15.03.2011, 00:39:20 x
avatar Strojmire, to máš samozřejmě pravdu. Ty výzkumy se dělají, ale váznou. Je to pochopitelné. Na druhou stranu kdyby byla vůle, tak by to někdo s dostatkem zdrojů bez problémů proloboval. Konec konců se podařilo prosadit léky na bázi syntetických cannabinoidů a nakonec i Sativex.

[13] ( ) Vloženo 22.03.2011, 09:21:04 x
avatar Kliknete si: Viera Schneibner,Australie

[14] ( ) Vloženo 19.05.2012, 21:26:46 x
avatar V závěru přednášky dal Virapen prostor dotazům z publika. Na otázku, zda očkování může způsobit autismus, odpověděl: "O tom, že způsobuje autismus, jsou mnohé důkazy, mnohé takové případy jsou zaznamenány. Jděte na internet, najdete tam mnoho takových svědectví."

Tak za prvé: Opravdu mám brát vážně člověka, který argumentuje svědectvími na internetu? Na internetu najdete mnoho svědectví o kde čem. Například o Plejáďanech – znamená to, že bychom tedy měli z tohoto titulu začít věřit v Aštara Šerana?

***

To, že Virapen řekl, na netu najdou svěděctví o tomto, to vůbec nemusel myslet tak, že on sám svou hypotézu zakládá na hledání internetu. On to mohl mít z první ruky z mnoha výzkumů, a ten "internet" doporučil pouze z důvodu, aby nemusel další čtvrt hodiny zbytečně vyplýtvat tlumočením něčeho, co je na netu dostatečně popsáno

To není žádná Occamova břitva, to je nevědecké přiřknutí svého jedinného soudu/názoru na něco, co může mít přitom více vysvětlení se stejnou pravděpodobností pravdivosti.

[15] (Kojot - Mail - WWW) Vloženo 19.05.2012, 23:09:40 x
avatar Na tohle nemá smysl reagovat. Internetové svědectví libovolného druhu nemá v této záležitosti žádnou vypovídací hodnotu. Je to proto, že jen málokdo píše o neutrálních zkušenostech, což vede k naprostému nadhodnocení extrémů. Je mi líto, anonymní člověče, ale už nyní jsem touto věcí ztratil více času, než kolik je ho hodna.
Všechna pole jsou nepovinná.
Vaše IP adresa nebude veřejně zobrazena.
Číslo v hranatých závorkách vytvoří odkaz na daný komentář.
Avatar friendly.
Vaše jméno:
Váš e-mail:
URL vašich stránek:
Nadpis:
Znáte pravidla pro komentátory?
Pokud ne, KLIKNĚTE ZDE.
Text:

MÁTE DOMA MÍSTO PRO DALŠÍ DUŠI?


PODPOŘTE UŽITEČNÝ PROJEKT!





Creative Commons License
Amor Vacui by Jaroslav A. Polák is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial 3.0 Unported License.

AŽ DOSLOUŽÍM, CHCI DO SBĚRU!

*