AMOR VACUI - zápisky z cesty
Jaroslav A. Polák - Kojot hrající si na filosofa
"The shortest distance between two points is under construction." Noelie Altito
"The shortest distance between two points is under construction." Noelie Altito
V Hospodářských novinách vyšel rozhovor s budoucím ministrem zdravotnictví Leošem Hegerem (TOP 09), v němž je otevřeno několik důležitých témat. Nutno dodat, že s většinou myšlenek budoucího ministra vcelku souhlasím, nicméně mám potřebu se ohradit k následujícímu tvrzení, jež je odpovědí na otázku, zda by si lidé měli platit ze svého léčbu chřipky:
"Chřipku si může člověk vyléčit tím, že si lehne do postele, bere si aspirin tři dny, a když má nějakou komplikaci, tak pak může jít k doktorovi. Jinak tam toho doktora opravdu nepotřebuje. Takže tam jo, tam bych pro připlácení byl. A když někdo bude chtít jít s touto banalitou k doktorovi, tak ať si zaplatí nějakou větší účast. Při bližším pohledu vám ale zas tolik věcí na připlácení nezbude."
Předně je třeba říci, že chřipka není banalita, je to nemoc poměrně závažná, značně infekční a oslabený člověk na ni (nebo na přidružené komplikace) může i umřít. "Přechozené" chřipky navíc mohou vést k nebezpečným komplikacím v budoucnosti. Ano, pan Heger má pravdu v tom, že po třech dnech je člověku lépe, ale to neznamená, že je od té chvíle zdráv. Jeho organismus je v té době náchylný k rozvoji dalších infekcí, které mohou vést například i k těžkému zápalu plic. Chřipku je třeba řádně vyležet a to alespoň týden. Z výše uvedené odpovědi ale spíše plyne (alespoň mně to tak připadá), že pan Heger po lidech chce, aby čtvrtý den od propuknutí nemoci naklusali do práce. Ano, krátkodobě to může být ekonomicky výhodné, dlouhodobě však v žádném případě.
Nicméně je pravda, že náklady na léčbu chřipky člověk opravdu může nést sám, hovoříme-li o lécích. Já například při chřipce trvám na lécích s pseudoefedrinem, které mi přinášejí úlevu, jíž mi Acylpyrin či Paralen neposkytnou. Ty mi ovšem pojišťovna nehradí, takže pokud chytím chřipku, vždy musím sáhnout do vlastní kapsy – a, přestože penězi neoplývám, nestěžuji si (koneckonců bych tu chřipku přežil i bez léků, s léky je to však příjemnější). Pokud jsou náklady hrazené pacientem míněny v tomto smyslu, pak s tím nemám problém – nepředstavuje to pro mě ostatně žádnou změnu. Nicméně i člověk, který je ochoten koupit si léky a jít si lehnout do postele, v určitých – a nutno dodat, že častých – případech k lékaři jít musí tehdy, když potřebuje napsat neschopenku. Ne každý chce či může řešit tento problém pomocí dovolené. Platit nějakou extra částku (kromě regulačního poplatku) za to, že člověk dostane na chřipku týdenní neschopenku, mi připadá zvrácené a pevně doufám, že něco takového pan Heger na mysli neměl.
Mám-li to shrnout: Je až tragikomické, kterak došlo k přecenění prasečí chřipky a jak je na druhou stranu konstantně podceňována chřipka sezónní. Lidé by měli být vedeni k tomu, aby chřipku řádně přeléčili, současný trend vede spíše k doporučení chřipku přecházet a to je podle mě špatné. Proti tomu, aby si pacient hradil léky na chřipku ze svého, bych příliš neprotestoval, nicméně návštěva lékaře je vzhledem k potřebě neschopenky přesto často nezbytná a neměla by být speciálně zpoplatňována.
Předně je třeba říci, že chřipka není banalita, je to nemoc poměrně závažná, značně infekční a oslabený člověk na ni (nebo na přidružené komplikace) může i umřít. "Přechozené" chřipky navíc mohou vést k nebezpečným komplikacím v budoucnosti. Ano, pan Heger má pravdu v tom, že po třech dnech je člověku lépe, ale to neznamená, že je od té chvíle zdráv. Jeho organismus je v té době náchylný k rozvoji dalších infekcí, které mohou vést například i k těžkému zápalu plic. Chřipku je třeba řádně vyležet a to alespoň týden. Z výše uvedené odpovědi ale spíše plyne (alespoň mně to tak připadá), že pan Heger po lidech chce, aby čtvrtý den od propuknutí nemoci naklusali do práce. Ano, krátkodobě to může být ekonomicky výhodné, dlouhodobě však v žádném případě.
Nicméně je pravda, že náklady na léčbu chřipky člověk opravdu může nést sám, hovoříme-li o lécích. Já například při chřipce trvám na lécích s pseudoefedrinem, které mi přinášejí úlevu, jíž mi Acylpyrin či Paralen neposkytnou. Ty mi ovšem pojišťovna nehradí, takže pokud chytím chřipku, vždy musím sáhnout do vlastní kapsy – a, přestože penězi neoplývám, nestěžuji si (koneckonců bych tu chřipku přežil i bez léků, s léky je to však příjemnější). Pokud jsou náklady hrazené pacientem míněny v tomto smyslu, pak s tím nemám problém – nepředstavuje to pro mě ostatně žádnou změnu. Nicméně i člověk, který je ochoten koupit si léky a jít si lehnout do postele, v určitých – a nutno dodat, že častých – případech k lékaři jít musí tehdy, když potřebuje napsat neschopenku. Ne každý chce či může řešit tento problém pomocí dovolené. Platit nějakou extra částku (kromě regulačního poplatku) za to, že člověk dostane na chřipku týdenní neschopenku, mi připadá zvrácené a pevně doufám, že něco takového pan Heger na mysli neměl.
Mám-li to shrnout: Je až tragikomické, kterak došlo k přecenění prasečí chřipky a jak je na druhou stranu konstantně podceňována chřipka sezónní. Lidé by měli být vedeni k tomu, aby chřipku řádně přeléčili, současný trend vede spíše k doporučení chřipku přecházet a to je podle mě špatné. Proti tomu, aby si pacient hradil léky na chřipku ze svého, bych příliš neprotestoval, nicméně návštěva lékaře je vzhledem k potřebě neschopenky přesto často nezbytná a neměla by být speciálně zpoplatňována.
středa, 7. července 2010 | rubrika: Politika |
Tvorba tohoto blogu vyžaduje čas, práci a něco peněz, ale dělám to rád a s chutí. Nicméně pokud jste tu rádi, oceňte moji práci čas od času tím, že podpoříte libovolnou částkou projekt Praga-Haiti nebo sluneční školu Surya. Děkuji.
Co četli ostatní?
Komentáře
DISKUSE MŮŽE BÝT MODEROVANÁ
PŘÍSPĚVKY BUDOU V TOM PŘÍPADĚ AUTOREM WEBLOGU SCHVALOVÁNY RUČNĚ
CHCETE-LI VÍCE INFORMACÍ O TOM, JAK TO FUNGUJE, KLIKNĚTE.
Nechcete diskutovat, ale nadávat mi? Zabanoval jsem vás?
Jen mi to všechno hezky řekněte: TADY
PŘÍSPĚVKY BUDOU V TOM PŘÍPADĚ AUTOREM WEBLOGU SCHVALOVÁNY RUČNĚ
CHCETE-LI VÍCE INFORMACÍ O TOM, JAK TO FUNGUJE, KLIKNĚTE.
Nechcete diskutovat, ale nadávat mi? Zabanoval jsem vás?
Jen mi to všechno hezky řekněte: TADY
[1] (rascal - WWW) Vloženo 07.07.2010, 21:24:29 x
[2] (LuciJe - Mail - WWW) Vloženo 07.07.2010, 22:29:57 x
Chřipka není zas až tak běžné onemocnění, jak se předpokládá a lidé, kteří ji několik let neměli (a těch je dost) ji skutečně nemusí být schopni laicky odlišit od jiných nemocí s podobnými projevy (což je pro většinu lidí teplota a bolest v krku)
[3] (ratka ) Vloženo 08.07.2010, 09:33:03 x
chripku jsemmela dvakrat v zivote. Pokazde tyden 41°horecky. ale tyto dva pripady stacily abych vedela ze chripku poznam okamzite jelikoz to se mnou smykne do postele a do prace urcite nedojdu. Ani k lekari. Ale chripka je celkem vzacne onemocneni. Z mojich deti snad chripku nemelo ani jedno a to nikdy. (nejstarsimu 28 let)
ale ted k teorii kterou jsem cetla kdysi davno. Chripka je velice dulezite onemocneni ktere pomaha organismu adaptovat se na zivotni prostredi. Chripka dokaze cele telo "upravit" na nove podminky takze po vyleceni jsme zdravejsi nez predtim a pokud jsme meli nejake zarodky jinych nemoci tak ty jsou taky vsecky pryc :o))
a na vyleceni chripky skutecne nemusi byt zadne leky. max. paralen nebo pulka acylpirunu. A cekat. az se teda to telo adaptuje. Kdyz zustaneme v klidu, nic se nam nestane.
[4] (ratka ) Vloženo 08.07.2010, 09:34:59 x
slabsi jedinci muzou na chripku umrit. Ale mozna to ani neni primo na chripku jako spise na slabost. Nedokazou se jiz adaptovat na nove podminky. Skryte nemoci se projevi a zautoci. Priroda to asi tak ma zarizene.[5] (Saul ) Vloženo 08.07.2010, 11:02:57 x
"pan Heger po lidech chce, aby čtvrtý den od propuknutí nemoci naklusali do práce."
já bych nejen pana Hegera,ale celou tu pravicovou svoloč i s jejich servilními přitakávači poslal pracovat třeba do slévárny,nebo na 12 někam k pásu,aby si konečně uvědomili o čem ta práce o které tak rádi žvaní vlastně je!!
Ono chrápat s chřipkou v úřadu u pecky nadopovanej práškama nad teplým čajem a předstírat práci je o něčem jiném,než opravdu pracovat!!
[6] (Saul ) Vloženo 08.07.2010, 11:12:52 x
ad5:
a když jsme u toho chrápání v """"práci""",právě u TOPky máme v tom jejich šlechtickém obecním blbovi příklad jak vyšitej,že ano.
A on se za to pan kníže ani nestydí,ještě si z toho dělá prdel.
Z každé firmy by ze svejma manýrama letěl na hodinu a kdyby neměl rodinu,která mu v minulých stoletích nakradla,tak chlastá čučo v parku na lavečce se sobě rovnými vzhledem i duchem.
[7] (Kojot - WWW) Vloženo 08.07.2010, 12:18:39 x
To, že komentující jménem "rascal" v tom nemá jasno, je odpustitelné, to, že v tom nemá jasno budoucí ministr zdravotnictví, už méně.
[8] (ratka - WWW) Vloženo 08.07.2010, 12:20:55 x
TOP jsou velice tvrdi k lidem, kterí tezce pracuji a vydelavaji malo. Ale to se vedelo uz pred volbami. Ze chrani zajmy tech bohatsich a hodne vydelavajicich.
[9] (Liška - WWW) Vloženo 08.07.2010, 19:00:12 x
Souhlas s Kojotovým článkem a Saulem ad [5].
Dovolenou dvakrát ročně tři čtyři dny na kurýrování si stěží nějaký otec od rodiny pracující manuálně vezme. Aby pak už neměl skoro žádnou dovolenou pro sebe?
Já neschopenku ještě nikdy neměla, naštěstí; krom toho mám od zaměstnavatele k dispozici 5 dní v roce na to zůstat chořet doma bez neschopenky (nebo je využít jakkoli jinak, třeba na kocovinu). Někteří zaměstnavatelé těch "sicků" poskytují ještě víc. A někteří naopak nic, kde by to vzali... Pak zbývá neschopenka.
S tou nemocenskou a její výší je to ale u nás trapnost, měli by ten zákon nějak změnit. Ovšem od téhle vlády to asi nelze čekat.
[10] (Kojot - WWW) Vloženo 08.07.2010, 21:15:03 x
[11] (Machi ) Vloženo 08.07.2010, 21:42:32 x
No ona ta "ekonomie", která se vyskytuje v médiích a obávám se, že se podle ní dělají i zákony, je na úrovni věštění z karet. Celé je to jenom o osobních názorech ekonomů. To má do exaktní vědy hodně daleko. Srovnal bych to s psychoanalýzou. Ale jestliže v psychologii existuje experimentální a evoluční psychologie, které mají k exaktním vědám velmi blízko, pak skutečně nevím jestli existuje něco jako experimentální ekonomie.[12]Experimentální ekonomie (A. S. Pergill - Mail ) Vloženo 09.07.2010, 08:14:24 x
[13] (Saul ) Vloženo 09.07.2010, 18:51:42 x
ad12:
tento Kojotův postřeh to jen potvrzuje!
"Je až tragikomické, kterak došlo k přecenění prasečí chřipky a jak je na druhou stranu konstantně podceňována chřipka sezónní."
ekonomické vyčíslení nákupu vakcín atd. za naše peníze se asi dá na netu najít,já to radši zkoušet nebudu!
Taky chci někdy mít ze svýho života,ať už je svázanej s kýmkoliv, radost,prostě jen tak,radost...
A že je to někdy v toku informací těžký,kuwa:-)
[14] (Kojot - WWW) Vloženo 09.07.2010, 19:58:46 x
[15] (Libor - Mail ) Vloženo 15.07.2010, 08:09:50 x
PS: Děkuji bohové že je celá ta levicová svoloč v opozici, je to pro ně očista. Jen žádám aby se tak stalo v celé EU, protože Orwelovo 1984n je na spadnutí
[16] (Kojot - WWW) Vloženo 15.07.2010, 13:31:52 x
Všechna pole jsou nepovinná.
Vaše IP adresa nebude veřejně zobrazena.
Číslo v hranatých závorkách vytvoří odkaz na daný komentář.
Avatar friendly.
Vaše IP adresa nebude veřejně zobrazena.
Číslo v hranatých závorkách vytvoří odkaz na daný komentář.
Avatar friendly.
MÁTE DOMA MÍSTO PRO DALŠÍ DUŠI?
PODPOŘTE UŽITEČNÝ PROJEKT!

Amor Vacui by Jaroslav A. Polák is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial 3.0 Unported License.
AŽ DOSLOUŽÍM, CHCI DO SBĚRU!
*




