AMOR VACUI - zápisky z cesty

Jaroslav A. Polák - Kojot hrající si na filosofa

"The shortest distance between two points is under construction." Noelie Altito
TOPlist
Kojotek

Deprese není adaptivní

Je skoro divné, že něco tak očividného, jako je maladaptivita deprese, je vůbec třeba tematizovat. Nebylo by to třeba, kdyby před časem neproběhla médii zpráva o teorii, jež, stručně řečeno, tvrdí, že deprese není duševní nemocí, ale evoluční adaptací, protože v depresivních stavech dokážeme údajně účinněji řešit komplikované problémy. Jsem co se depresí týče, velmi kvalifikovaný "insider" a mohu konstatovat, že v depresivních stavech se o účinnějším řešení jakýchkoli problémů v žádném případě mluvit nedá. Nicméně mě potěšilo, když jsem v článku na weblogu Filipa Tvrdého objevil odkaz na pojednání Jerryho A. Coynea zveřejněné Psychiatric Times, v němž celou tuto podivnou hypotézu rozebírá a poukazuje na její nesmyslnost a škodlivost. Stručně shrnu hlavní body jeho argumentace:

S hypotézou, že deprese je evoluční adaptací pro lepší soustředění přišli američtí psychiatři Paul Andrews a J. Anderson Thomson jr. a publikovali ji v Psychological Review. Podle jejich studie jsou duševní deprese přínosem postačujícím k jejich udržení v lidské dědičné informaci. Na základě této hypotézy pak navrhují, že by deprese neměly být léčeny medikamentózně, ale psychologicky.

Coyne proti tého hypotéze vznáší závažné námitky. Shrnu je v bodech:

1) Andrews a Thomson záměrně směšují klinickou depresi a běžný smutek, rozdíl mezi nimi vidí pouze ve stupni. Neposkytují však žádný důkaz, že by deprese byla způsobena sociálními problémy.

2) Zcela selhávají pokud mají ukázat, jak konkrétně deprese lidem pomáhá sociální problémy řešit.

3) Deprese nesplňuje minimální požadavky nutné k tomu, aby byla považována za biologickou adaptaci:

a. Biologové považují za adaptivní pouze takový znak, který zvyšuje evoluční zdatnost (fitness), definovanou jako průměrný počet potomků, kteří se dožijí reproduktivního věku. Prostě: Čím víc má kdo vnuků, tím má větší biologickou zdatnost.

b. Chceme-li hovořit o depresi jako o adaptaci, musíme ukázat, jak zlepšuje reprodukci. Něco takového Andrews a Thomson neukázali a ani se o to nepokusili.

c. Vše, co o depresi víme, svědčí o tom, že deprese zdatnost neposiluje, nýbrž redukuje.

i. Podle statistik páchají lidé s velkou depresí sebevraždu dvacetkrát častěji než je průměr v populaci. To je významný evoluční handicap.

ii. Deprese snižuje libido a může nemocného učinit neatraktivním sexuálním partnerem.

iii. Studie ukazují, že depresivní matky hůře pečují o své děti.

d. Jak může takový stav zvýšit očekávaný počet potomků?

e. Pokud je zde něco, co je schopno tato negativa převážit, Andrews a Thomson to nenabízejí.

f. Tvrzení, že deprese možná není výhodou nyní, ale poskytovala ji v minulosti, je pochybné a navíc by to znamenalo, že autory hypotézy navrhovaná terapie je v dnešní době nepřiléhavá.

4) Autoři hypotézy tvrdí, že deprese je dědičná, depresivní syndrom je uspořádaný a je relativně běžný.

a. Něco takového se podle nich nemohlo vyvinout náhodou.

b. Coyne argumentuje tím, že toto by bylo možné říci i o schizofrenii a především tím, že pokud není vysvětleno, jak deprese zvyšuje počet potomků, nelze o depresi jako o adaptaci uvažovat.

c. Jako protipříklad uvádí alkoholismus, jehož výskyt je rovněž v populaci významný a zdá se, že je zčásti geneticky podmíněn. Přesto bychom alkoholismus sotva považovali za adaptivní.

d. Vypořádává se také s alternativními tvrzeními, například poruchy nálady jsou spojené s vysokou kreativitou. Neexistuje žádný důkaz, že by vysoce kreativní lidé měli více potomků.

5) V závěru Coyne navrhuje vlastní hypotézy, jež by v populaci poměrně rozšířené genetické dispozice k depresi vysvětlovaly:

a. Deprese může být "spandrelem" – vedlejším produktem něčeho jiného.

b. Geny způsobující depresi, mohou poskytovat nějakou výhodu v případě, že se deprese nevyskytne (například u heterozygotního nositele jen jedné kopie genu). To by bylo možné testovat na příbuzných lidí léčících se s depresí.

c. Tyto dva scénáře by vysvětlovaly rozšíření a případně i adaptivitu genů pro depresi, aniž bychom tím pokládali projevenou depresi za adaptivní.

 

Coyne svůj článek uzavírá tvrzením, pokus interpretovat duševní nemoci jako adaptace, je pomýlený, protože je založený na chybném předpokladu, spočívajícím v neporozumění tomu, co jedině může být chápáno jako adaptivní.

linkuj.cz vybrali.sme.sk



úterý, 1. června 2010 | rubrika: Deprese a spol. |


Tvorba tohoto blogu vyžaduje čas, práci a něco peněz, ale dělám to rád a s chutí. Nicméně pokud jste tu rádi, oceňte moji práci čas od času tím, že podpoříte libovolnou částkou projekt Praga-Haiti nebo sluneční školu Surya. Děkuji.


Teď si chci přečíst:

Co četli ostatní?


[1] (Attila ) Vloženo 01.06.2010, 17:39:09 x
avatar miešať klinicku depresiu s beznym smutkom?tak tym dvom by som nezveril ani dusu z bycikla.

stretol som sa s viacerymi komickymi pokusmi narvat evolucnu psychologiu tam kde sa to nehodi - takzvane "just-so stories" ale toto je vrchol..

[2] (Kojot - WWW) Vloženo 01.06.2010, 18:36:43 x
avatar @Attila: Hlavně mě štve, že autoři té hypotézy poškodili spoustu nemocných ať už přímo nebo zprostředkovaně...

[3] (Attila ) Vloženo 02.06.2010, 10:03:45 x
avatar aspoň že si hanbu urobili psychiatri a nie psychologovia...

[4] (Matúš ) Vloženo 02.06.2010, 18:55:11 x
avatar Evolučnú teóriu depresí, ktorú ja poznám funguje tak, že depresia umožňuje odstaviť cez samovraždu slepé uličky v rámci ontogenézy, z čoho profituje príbuzenstvo tým, že sa o "neschopákov" nemusí starať. Samotní depresívni zo svojej choroby neprofitujú.
Táto myšlienka mi pripadá dosť plauzibilná. Čo povieš ty Kojot?
Samozrejme, je to len taká just-so-story. Lenže psychologické teórie a modely (obzvlášť na poli klinickej psychológie) sú ťažko viac ako len just-so-stories. Psychológia žial ešte nie je tak ďaleko ako biológia a prírodné vedy, čo sa týka rigorozity a objektivity poznatkov.

[5]U toho alkoholu (A. S. Pergill - Mail ) Vloženo 02.06.2010, 20:01:10 x
avatar je to přesně naopak:
Alkohol je jed, se kterým člověk tu a tam přišel do kontaktu a potřeboval ho odbourat (přes acetaldehyd na kyselinu octovou "sežratelnou" Krebsovým cyklem). Protože ten kontakt v zásadě nemohl moc ovlivnit, tak bylo fungl jedno, že část isoenzymů odbourávajících alkohol na acetaldehyd současně stimuluje endorfiny (takže vyvolá rauš jako po heroinu). Jakmile byl člověk schopen alkohol systematicky vyrábět a požívat, proběhla tvrdá selekce populace na tu část, která zrovna tyhle isoenzymy nemá (protože zbytek dostal v mladém věku alkoholismus typu gamma a nezanechal potomky). Proto u nás má problémy s alkoholem z deseti milionů nějakých sto tisíc (kolem 1 %), zatímco z naprosté většiny příslušníků některých loveckých a severských národů (z mrožího ruku a rybiček alkohol nevykvasíš) se stanou těžcí alkoholici typu gamma po několika málo opicích.

[6] (Kojot - WWW) Vloženo 03.06.2010, 00:51:34 x
avatar @ Matúš: No nevím, mně to moc smysl nedává. To by totiž vysvětlovalo pouze adaptivnost sebevraždy, ale ne deprese jako takové.

[7] (Attila ) Vloženo 03.06.2010, 13:59:37 x
avatar iná evolučná teória depresií: sú neadaptívne, ale nie dosť na to, aby ľudia s takou predispozíciou celkom vyhynuli a preto nejaké percento takých ľudí existuje. bodka, to je celé čo evolučná teória môže povedať k depresií. žiadne zložité špekulácie na to netreba.

[8] (Filip Tvrdý [openID] - Mail - WWW) Vloženo 03.06.2010, 15:59:43 x
avatar @Matúš: Řekl bych, že tato teorie je ještě míň něž just-so story, protože používá pro expliakci jevu skupinový výběr, což je neprokázaná a široce odmítaná hypotéza.

@Attila: Nejsem si jistý, proč by to mělo být vše a "bodka". Evoluční psychologie se může pokusit vysvětlit, jak tato maladaptace vznikla, proč přetrvává, nakolik je geneticky determinovaná a stovky dalších otázek.

[9] (Attila ) Vloženo 03.06.2010, 20:36:46 x
avatar bodka zo strany evolučnej psychológie. o tom, prečo pretrváva som vlastne napísal - nie je dosť maladaptívna...

ďaľšie otázky by boli skôr predmetom iných vedných oborov ako evolučná psychológia.

[10] (Mordemy - WWW) Vloženo 03.06.2010, 22:19:14 x
avatar Pánové "vědci" zřejmě chtěli dokázat heslo "fajn, že jsem dosáhl dna, alespoň se mám od čeho odrazit", které samozřejmě v praxi funguje jen do té doby, než člověk klesne pod dno (ze smutku do skutečné deprese).

Souhlasím bych s pány, že "špatná nálada" je motivační, tedy pokud se necítím dobře, nutí mě to něco s tím dělat a svůj stav zlepšit. Ale vyvozovat z toho, že "čím hůř mi je, tím víc mě to nutí k akci" bez toho, aby byla nastavena nějaká hranice, za kterou už je to "příliš destruktivní, než aby to pomáhalo" je hloupost.

Deprese je "defekt" jako každý jiný, stejně jako jsou dědičné některé fyzické nemoci (a lékař se vždycky ptá "Máte v rodině výskyt rakoviny? Nebo cukrovky?"), tak se stejně mohou přenášet i "sklony k depresím". Rozhodně bych v tom nehledal nic pozitivního (adaptivního).

[11]trochu vln do té jednoty (Dave ) Vloženo 02.09.2010, 12:29:26 x
avatar Kojote hluboce s vámi nesouhlasím, a to již velmi dlouho! Jsem také "insider" dokonce dvojitý :-). Budu velmi subjektivní a v jistém smyslu i velmi osobní. Pro pořádek dodám, že se neznáme a nehodlám na tom nic měnit. Ale snad bude v mém příspěvku dost inspiracea vypovídá o mě dost, aby nebyl smazán. Zde pár nesouvislých poznámek k tématu resp. tématům:

-můj přístup k D vychází z Junga např. http://jung.sneznik.cz...eprese.htm
-inspirací pro mě byla např. kniha http://obchod.portal.cz...noci-duse
-kritizovanou studii považuji za inspirativní...že jim to ale trvalo :-)
-nikdo netvrdí že pojídači léků jsou evolucí, činíte mylné závěry
-chápu vaši kritiku zvolil jste jinou cestu
-věda redukuje D na problém serotoninu a receptorů, i když tvrdí opak
-pro většinu není od léků cesty zpět
-překvapujeme mě jistota vašich soudů v terénu kde si nikdo nemůže být jist příštím krokem

-nemoci jako škola duše, počátek nemocí není ve fyzis, zde lze objevit pouze důsledky
-magické myšlení se liší od racionalismu, myšlení věděckého ( aristotelovského)
-nelze myslet oběma způsoby současně a v jedné hlavě
-pokus o kombinaci přináší chaos
-je rozdíl mezi vědět a být, je rozdíl cestu znát a jít po ní
-magické myšlení lze částečně imitovat jeho znalostí
-magické myšlení spočívá v jednotě a jeho základním principe je proměna
-Dělej co ty chceš..neznamená dělej si co chceš....
-magická síla se projevuje teprve když jde o život
-každý si tvořím své Universum a je v něm pánem a žije v něm

Každý má právo na svou cestu, tak i Cypher.

[12] (Kojot - WWW) Vloženo 02.09.2010, 14:21:44 x
avatar @Dave: Hmmm. První, co mě napadlo bylo: Protřepat, nemíchat... Hele: Já si vlastně jsem mnohem míň jistý, než jak se to z mých článků jeví. To je nevyhnutelné - chci-li něco tímto způsobem zachytit, nemůžu to rozňahňat všemi možnými "ale", která mne k tomu v té chvíli nebo (častěji) později napadnou. Přeji Vám, ať Vám to funguje tak, jak Vám to funguje. Neděláme vlastně oba tak trochu to stejné? Oba máme nějakou zkušenost a o ní zpravujeme ostatní. Možná bychom se měli zamyslet nad tím, že naše zkušenost není ta jediná správná.
V každém případě ale, co se tohoto článku týče, zde jde především o Coyneho argumentaci proti Anrewsovi a Thomsonovi a tu jste fakt neohrozil ani náznakem. Navrhujete jiný pohled než medicínsko-biologický, OK, proč ne, pak ale pro Vás není relevantní ani ten článek Andrewse a Thomsona, protože ten je založen na přírodovědném paradigmatu a je v tomto paradigmatu zjevně značně problematický.
Všechna pole jsou nepovinná.
Vaše IP adresa nebude veřejně zobrazena.
Číslo v hranatých závorkách vytvoří odkaz na daný komentář.
Avatar friendly.
Vaše jméno:
Váš e-mail:
URL vašich stránek:
Nadpis:
Znáte pravidla pro komentátory?
Pokud ne, KLIKNĚTE ZDE.
Text:

MÁTE DOMA MÍSTO PRO DALŠÍ DUŠI?


PODPOŘTE UŽITEČNÝ PROJEKT!





Creative Commons License
Amor Vacui by Jaroslav A. Polák is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial 3.0 Unported License.

AŽ DOSLOUŽÍM, CHCI DO SBĚRU!

*