AMOR VACUI - zápisky z cesty

Jaroslav A. Polák - Kojot hrající si na filosofa

"The shortest distance between two points is under construction." Noelie Altito

TOPlist
Kojotek

sobota, 27. března 2010
Anxiolytická moc modlitby

Na vynikajícím blogu Epiphenom, zabývajícím se problematikou náboženství, se objevil velice zajímavý článek o tom, které aspekty náboženství působí proti úzkosti a které nikoli. Stručně řečeno: Dle výzkumů například anxiolyticky příliš nefunguje chození do kostela, víra v posmrtný život míru úzkosti snižovat může, ale ne v krizových situacích, zajímavé však bylo zjištění o účincích modlitby.
Leckterý věřící by jistě hleděl s despektem na člověka, který se modlí jen tehdy, když je mu ouvej, a jinak na modlení kašle. Jenže to je přesně to, co bychom dle výše zmíněné studie měli dělat, protože modlitba v době, kdy nás nic vážného netrápí, úzkost naopak zvětšuje! Míru úzkosti může snižovat jen v případě, že máme nějaký vážný problém (zmíněná je vážná nemoc nebo finanční ztráta), což ostatně odpovídá intuici, že lidé se v krizových situacích instinktivně modlí více.
Zastánci náboženství poukazují na to, že náboženství celkově lidskou úzkost zmírňuje, a skutečně jsou dle různých studií náboženští lidé asi opravdu méně úzkostní než nevěřící (je ovšem otázkou, zda je přínos v podobě snížení míry úzkostnosti natolik zásadní, aby "přebil" spoustu negativních důsledků náboženské víry; myslím, že nikoli). Nyní se však ukazuje, že k tomu, abychom získali patřičný efekt, vůbec nepotřebujeme náboženství celé – stačí nám jen ty jeho části, které skutečně fungují, tedy třeba výše zmíněné modlení v době krize. Dosáhneme tak dokonce i lepšího efektu, neboť nebudeme svou úzkost naopak zhoršovat některými jinými aspekty náboženství, například modlitbou v době, kdy jí není zapotřebí. Mimochodem – troufám si říci, že na podobném principu mohou fungovat i některé jiné typy rituální činnosti; je třeba vzpomenout lidi trpící obsedantně-kompulzivní poruchou (OCD), kteří o rituálním zahánění úzkostných stavů vědí své. Domnívám se, že OCD jen extrémně zdůrazňuje charakteristický rys společný všem lidem.
Možná se zeptáte: Ale jak to ale udělat? Jak se účinně modlit, když je zle, a po zbytek času být ateistou? Nu, a já musím opět vzpomenout starého dobrého Antona Szandora LaVeye a jeho koncepci rituálu jako psychodramatu a víry pouze v rámci rituální aktivity. LaVey tohle prostě intuitivně tušil už v šedesátých letech – a není divu, nebyl to sice čertvíjak hlubokomyslný myslitel, ale byl to brilantní pragmatik a dokázal se přidržet toho, co funguje, a zavrhnout balast. Pochopitelně se nemusíte stát zrovna satanisty, abyste mohli využít výhod, jež náboženství nabízí, a oprostit se přitom od dogmatu, ubíjející náboženské praxe a haldy iracionality. Teoretikové chaosmagie ostatně přišli s podobnými koncepcemi (jako je například účelová volba přesvědčení) a účelový přístup k bohům akcentoval už Crowley (ale v mnoha jiných směrech byl jeho systém vysloveně náboženský).
V zásadě stačí, když si vytvoříte nějakého "boha", který bude vycházet z vašeho já (může být osobní i neosobní, může jít o nějaké historii známé božstvo nebo o zcela moderní konstrukt atd.) a když budete potřebovat, tak se k němu obracejte. Hlavně se mu však neupisujte – božstvo je tu od toho, aby sloužilo vám, v žádném případě (jak tomu však obvykle bývá) vy jemu! Podobně by mohla pomoci i nějaká rituální aktivita zcela oproštěná od jakékoli koncepce "boha", ale pozor na to, aby se nezvrhla v nutkavý zlozvyk! Když o tom tak přemýšlím, je to vždy na ostří nože. Váš "bůh" vám může přerůst přes hlavu a indukovat nějaká bludná přesvědčení, vaše rituály se mohou stát chorobně nutkavými, člověk se skoro zamýšlí nad tím, zda se to vůbec vyplatí. Konec konců existují i další techniky zvládání úzkosti, které nejsou tak atavistické, jako ty výše zmíněné. Ale o tom někdy příště...

linkuj.cz vybrali.sme.sk



sobota, 27. března 2010 | rubrika: Úvahy a postřehy |


Tvorba tohoto blogu vyžaduje čas, práci a něco peněz, ale dělám to rád a s chutí. Nicméně pokud jste tu rádi, oceňte moji práci čas od času tím, že podpoříte libovolnou částkou projekt Praga-Haiti nebo sluneční školu Surya. Děkuji.


Teď si chci přečíst:

Co četli ostatní?


[1] (Miky - WWW) Vloženo 27.03.2010, 16:13:50 x
avatar Tak toho ,že by mi modlitba v obdobích klidu ,mimo krize přinášela nějakou úzkost jsem si nikdy nevšiml a zdá se mi to jako hloupost. Chtělo by asi vědět ke komu a jakým způsobem se lidé ze zmíněné studie modlili. Modliteb je celá řada druhů ,pokud měli lidé z té studie tendenci se v každé modlitbě kořit a sypat si hlavu popelem ,pak by to asi možné bylo. Říci ale zcela obecně ,že modlitba v časech klidu zvyšuje úzkost ,to určitě nebude odpovídat skutečnosti.

[2] (Kojot - WWW) Vloženo 27.03.2010, 17:12:24 x
avatar Určitě v té studii zkoumali křesťany, o tom nemůže být sporu.

[3] (Filip Tvrdý [openID] - Mail - WWW) Vloženo 27.03.2010, 17:36:10 x
avatar Za normálních okolností se tady do diskusí nemíchám, ale tohle je moc. Zkusme aplikovat Mikyho způsob uvažování na jiném příkladu: nikdy jsem si nevšiml, že bych po vykouření cigarety umřel na rakovinu, takže spojitost mezi kouřením a rakovinou je hloupost. Mám pokračovat?

[4] (Kojot - WWW) Vloženo 27.03.2010, 19:15:50 x
avatar Miky, je pravdu možné, že modlitba v Tvém pojetí, tedy coby (novo)pohana, se může lišit od modlitby v pojetí křesťana. Vlastně máš obojí zkušenost - mohl bys to sám zkusit srovnat.
Je ale třeba připomenout a zdůraznit, že statistika nevylučuje individuální odchylky a že individuální odchylky nevyvracejí statistiku, ale to je snad zřejmé. Viz příklad FT.

Filipe, máte samozřejmě pravdu, ale trochu bych se Mikyho zastal - myslím, že většina lidí takto uvažuje, tedy ve smyslu "Já mám jinou zkušenost, takže (statistické) tvrzení není pravdivé." Mohli bychom tomu říkat třeba naivní falsifikace. Setkávám se s tím dnes a denně. Například v diskusi o islámu ("Muslimové, které znám, jsou milí a pohostinní lidé." - to je aspoň argument! ;-) ). Ale je třeba na to pochopitelně upozorňovat.
Pokud Miky, jako bývalý křesťan a současný pohan nalezne nějaký rozdíl mezi tím, jaké to pro něj bylo jako pro křesťana a jaké to pro něj je teď jako pro pohana, bude to sice jen málo průkazný útržek informace, ale i tak jsem na to zvědavý...

[5] (Filip Tvrdý [openID] - Mail - WWW) Vloženo 27.03.2010, 20:03:20 x
avatar Já bych tomu raději říkal zavedeným termínem "anekdotická evidence". Vědecký výzkum má ale vždy epistemologickou prioritu před individuální zkušeností nebo subjektivním pocitem, jak se věci mají.

Nekritizuji Mikyho osobně, ale spíš běžnou a nesprávnou metodu argumentace, kterou použil. Když už jsem se ale nechtěně dozvěděl detaily o jeho náboženských přesvědčeních, pak bych chtěl podotknout, že právě na anekdotické evidenci a podobných defektech racionality stojí všechna vyznání - křesťan se v tomto ohledu pramálo liší od představitele novopohanství.

[6] (Kojot - WWW) Vloženo 27.03.2010, 20:09:56 x
avatar "anekdotická evidence" - ano, to je přesný termín. Díky, budu jej používat.

[7] (Kojot - WWW) Vloženo 27.03.2010, 20:11:16 x
avatar Jinak - Miky zde v minulosti sám sebe takto charakterizoval a bavili jsme se o tom veřejně, takže neprozrazuji nic soukromého, to jen aby bylo jasno, že nejsem nějaký nezdvořák ;-)

[8] (Miky - WWW) Vloženo 27.03.2010, 21:55:33 x
avatar To mě mrzí ,že jsem pana Tvrdého tak pobouřil ,ale stejně vlastně nevím čím. Neříkám přece ,že neexistuje souvislost mezi modlitbou a zvýšenou úzkostí ,říkám jen že pod pojem modlitba se dá zařadit celá řada spirituálních přístupů a že vyjádření ve smyslu :"Modlitba v čase ,kdy neprožíváte krizi vám zvýší úzkost." je příliž zobecňující a tudíž nepřesné. Modlitba může být vztahem podřízeného hříšníka vůči svatému Bohu ,může být ale také podobně jako např. u Lakotských indiánů spíše obřadní vzpomínkou na všechny své bližní (tj.příroda a všechny živé bytosti), u buddhistického mnicha se bude zase modlitba blžit meditaci. Mezi tyto přístupy nelze vložit rovnítko.
Co se týče příkladu s kouřením a rakovinou ,tak ten také trochu pokulhává. Rakovinu dostane kuřák obvykle až po řadě let svého návyku ,zatímco úzkost by měla být ,pokud to dobře chápu ,okamžitou reakcí na modlitbu. Jestliže tedy řeknu že když se pomodlím nevyvolává to ve mě úzkost ,je to dost jiné než když řeknu ,že kouřím ,ale rakovinu nemám.

[9] (Kojot - WWW) Vloženo 27.03.2010, 22:14:07 x
avatar Miky, dostal jsem od Filipa Tvrdého tu původní studii, až si ji přečtu, podám zde nějakou zprávu o tom, jak jednotlivé aspekty náboženství definovali a jakou použili metodologii. Jinak zde ale netvrdím, že 'modlitba, když není ouvej = okamžitá úzkost', ale že praktikování modlitby v takových situacích dle autorů úzkost zvyšuje. Takže asi také nehovoříme o jednotlivém případu. Celá ta záležitost je statistická.

[10] (Filip Tvrdý [openID] - Mail - WWW) Vloženo 27.03.2010, 22:49:05 x
avatar Miky, opravdu jste mě nepobouřil. Souhlasím také s Vaším rozlišováním druhů modliteb, které ale pro autory studie nebylo podstatné, protože zkoumali pouze severoamerické křesťany. Příklad s rakovinou je zcela adekvátní, protože má za úkol ilustrovat statistickou korelaci mezi dvěma jevy, která na základě anekdotické evidence nemusí být zřejmá - ať už se jedná o vztah mezi kouřením a rakovinou nebo modlitbou a úzkostí.

[11] (Miky - WWW) Vloženo 27.03.2010, 23:13:44 x
avatar Ano ,modlitba severoamerických křesťanů ,to zní už mnohem konkrétněji. Asi se prostě modlím jinak ,než průměrný severoamerický křesťan. Uznávám ,že podle sebe a na základě své vlastní zkušenosti nemohu hodnotit výsledky celé studie.

[12] (Allegor - Mail - WWW) Vloženo 28.03.2010, 22:09:49 x
avatar Bavit se obecně ve stylu "modlitba zvyšuje/nezvyšuje/snižuje úzkost" je naprostý nesmysl. Ano, když konkretizujete studii a řeknete, že podle sociologického průzkumu mezi severoamerickými křesťany (z určitých denominací, v určitých oblastech, na nějak početném vzorku) zvyšuje u zkoumané skupiny modlitba v klidovém rozpoložení úzkost, a to s frekvencí tolik a tolik procent. Přičemž kritéria pro konstatování "zvýšené úzkosti" nastavili autoři studii takhle (a,b,c...). To je seriózní resultát z průzkumu. Výrok "podle průzkumu zvyšuje modlitba v klidovém rozpoložení úzkost" je na úrovni zpráv z Blesku.

[13] (Kojot - WWW) Vloženo 28.03.2010, 22:42:49 x
avatar Allegore, ale tohle bylo zamýšleno jako úvaha na úrovni Blesku...

[14] (Allegor ) Vloženo 29.03.2010, 10:16:08 x
avatar Pak si je třeba položit otázku: Jaký mají takové úvahy smysl?

[15] (Kojot - WWW) Vloženo 29.03.2010, 11:20:46 x
avatar Allegore, zeptám se nejprve já tebe: Máš nějaký blog, kde zveřejňuješ své myšlenky a nápady?

[16] (Allegor - WWW) Vloženo 29.03.2010, 13:04:20 x
avatar Mám blog (viz WWW), ale nevěnuji mu žádnou zvláštní péči, sem tam na něj něco škrábnu. A velká část obsahu tvoří recese a ironie.
Nemám nic proti psaní volnějších postřehů, jen mi poněkud vadí, když se takový postřeh tváří jako jakýsi intelektuálí soud.

K mému názoru na modlitbu:
Spiritualita bez filozofie vede obvykle k plytkým estrádám typu křesťanských letničtních církví, na druhou stranu jakási "personifikovaná filozofie" bez duchovního prožitku vede ke konstruktům typu katolického tradicionalismu, kde se Bůh stává stále chudnoucím filozofickým monstrem, které je bez života a nějak to tak prý funguje, protože to říká Svatá tradice, i když je to vnitřně rozporná hovadina.

[17] (Kojot - WWW) Vloženo 29.03.2010, 13:14:56 x
avatar A vida, kdysi jsem od tebe pár věcí četl, ale už jsem zapomněl, omlouvám se. No, jistě jsi pochopil, co jsem chtěl říci - blog není odborný časopis (pokud tak není koncipován) a tudíž jej lze pokládat za platformu na úrovni čehosi zkusmého, nikdy zcela hotového. Možná sis všiml, že mám články roztříděné do různých přihrádek (někdy je těžké článek jednoznačně zařadit a vadí mi, že Bloguje.cz neumožňuje dát k článku více "labelů") - to není samoúčelné. Tento článek jsem dal do "úvah a postřehů" nikoli do "filosofie a religionistiky". Už to samo napovídá, že se nejedná o záležitost míněnou jako odborný text. Až si přečtu tu studii, třeba napíšu něco odbornějšího.

[18] (Attila ) Vloženo 31.03.2010, 20:40:15 x
avatar bacha na kauzalitu pri takychto veciach. na to nestacia korelacne studie, ale treba spravit experiment. priklad: ked zistia, ze ludia ktory sa castejsie modlia, maju nizsiu anxietu (bud porovnanim skupin alebo vypocitanim korelacii medzi napr. frekvenciou modlenia a urovnou anxiety) nestaci to ako dokaz toho, ze modlitba anxietu znizuje. na to by sme museli mat experimentalny vyskumny plan: manipulovat jednou premennou (zmerali by sme anxietu a kazali im nech sa modlievaju) a pak sledovat, ako sa zmenila druha (zmerali by sme anxietu po modleni a zistili, ci sa nejako statisticky vyznamne znizila).

myslim ze v tom clanku sa jednalo o korelacne studie.

[19] (Kojot - WWW) Vloženo 31.03.2010, 21:04:12 x
avatar @ Attila: K článku se dostanu až o víkendu, ale myslím, že máš pravdu.

[20] (Attila ) Vloženo 31.03.2010, 22:38:35 x
avatar ak by sa niekto pytal naco potom tie korelacne studie potom vlastne su - na predikciu. na to to staci.

niekedy sa divim, ze ta chyba sa casto robi aj v riadnych clankoch, akurat v diskusii na konci jednou vetickou spomenu, ze sa nemusi jednat o kauzalny vztah.
Všechna pole jsou nepovinná.
Vaše IP adresa nebude veřejně zobrazena.
Číslo v hranatých závorkách vytvoří odkaz na daný komentář.
Avatar friendly.
Vaše jméno:
Váš e-mail:
URL vašich stránek:
Nadpis:
Znáte pravidla pro komentátory?
Pokud ne, KLIKNĚTE ZDE.
Text:

MÁTE DOMA MÍSTO PRO DALŠÍ DUŠI?


PODPOŘTE UŽITEČNÝ PROJEKT!





Creative Commons License
Amor Vacui by Jaroslav A. Polák is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial 3.0 Unported License.

AŽ DOSLOUŽÍM, CHCI DO SBĚRU!

*