AMOR VACUI - zápisky z cesty
Jaroslav A. Polák - Kojot hrající si na filosofa
"The shortest distance between two points is under construction." Noelie Altito
"The shortest distance between two points is under construction." Noelie Altito
Před několika týdny mi v plné síle došlo, že svůj boj prakticky nemám šanci vyhrát. Jistě v tom hrála roli i vize, kterou měla Lucienne. V té vizi mě pohltil "Mozkomor"...
Tahle partie je rozehraná už dost dlouho na to, aby zkušený hráč věděl, že ji nelze vyhrát. V šachu by to hráč neprotahoval a hru by vzdal. Mistr by možná dosáhl patu – k tomu se ještě dostanu. Skutečnost je ovšem taková, že v této hře neexistuje právo na odvetu a pokud život stojí za to žít, pak má smysl i to, co dělají v šachu jen začátečníci – hrát až do trpkého konce. Ale konec konců – nejsme snad, co se hry života týče, všichni začátečníky? A ovšem – hraje tu hru každý, nebo jen ten, kdo se nechal zlákat do jejích osidel?
Existuje způsob, jak soupeře vmanévrovat do patové situace. Znamenalo by to ovšem setrvat v ustavičném klidu, patrně v nějakém zenovém klášteře. Přestat se starat, žít přítomností... Pak by můj život skončil pouze smrtí, což je pochopitelně velmi lákavá vyhlídka. Už jsem se zmínil, že jsou horší věci než smrt? Jsou horší věci než smrt...
Já však nejsem, a patrně nikdy nebudu, připraven obětovat svoji kreativitu ve prospěch remízy ve hře. A je to kreativita, která mě drží při životě a přitom mne stále víc a víc tlačí vstříc fatálnímu konci.
Někdy, třeba dnes, mi to všechno připadá naprosto zbytečné. Všechno to spisování, blogování, výtvarničení, studium – formální i neformální, všechna ta práce na sobě u psychologa, na různých kurzech či v rámci magické práce... K čemu? Za jakým účelem?
Oddalování nevyhnutelného... Ovšemže prožívám mimo jiné i existenciální krizi. Možná se prostě bojím konce, který mě čeká. Nebo po sobě snad chci zanechat co nejvíce artefaktů? Lhal bych, kdybych osvíceně prohlásil, že to dělám "jen tak", že je to castanedovská "ovládaná pošetilost". Nejsem osvícený na žádný způsob, nejsem "bojovník", jsem jen člověk, který tuší...
Píši své texty a kolem mne krouží přízraky. Blíž a blíž. Den po dni, hodinu po hodině, minutu po minutě obětuji ve hře další a další figury, abych mohl ještě minutu, hodinu či den tvořit a žít...
Existuje způsob, jak soupeře vmanévrovat do patové situace. Znamenalo by to ovšem setrvat v ustavičném klidu, patrně v nějakém zenovém klášteře. Přestat se starat, žít přítomností... Pak by můj život skončil pouze smrtí, což je pochopitelně velmi lákavá vyhlídka. Už jsem se zmínil, že jsou horší věci než smrt? Jsou horší věci než smrt...
Já však nejsem, a patrně nikdy nebudu, připraven obětovat svoji kreativitu ve prospěch remízy ve hře. A je to kreativita, která mě drží při životě a přitom mne stále víc a víc tlačí vstříc fatálnímu konci.
Někdy, třeba dnes, mi to všechno připadá naprosto zbytečné. Všechno to spisování, blogování, výtvarničení, studium – formální i neformální, všechna ta práce na sobě u psychologa, na různých kurzech či v rámci magické práce... K čemu? Za jakým účelem?
Oddalování nevyhnutelného... Ovšemže prožívám mimo jiné i existenciální krizi. Možná se prostě bojím konce, který mě čeká. Nebo po sobě snad chci zanechat co nejvíce artefaktů? Lhal bych, kdybych osvíceně prohlásil, že to dělám "jen tak", že je to castanedovská "ovládaná pošetilost". Nejsem osvícený na žádný způsob, nejsem "bojovník", jsem jen člověk, který tuší...
Píši své texty a kolem mne krouží přízraky. Blíž a blíž. Den po dni, hodinu po hodině, minutu po minutě obětuji ve hře další a další figury, abych mohl ještě minutu, hodinu či den tvořit a žít...
pondělí, 12. října 2009 | rubrika: Co život dal a vzal |
Tvorba tohoto blogu vyžaduje čas, práci a něco peněz, ale dělám to rád a s chutí. Nicméně pokud jste tu rádi, oceňte moji práci čas od času tím, že podpoříte libovolnou částkou projekt Praga-Haiti nebo sluneční školu Surya. Děkuji.
Co četli ostatní?
Komentáře
DISKUSE MŮŽE BÝT MODEROVANÁ
PŘÍSPĚVKY BUDOU V TOM PŘÍPADĚ AUTOREM WEBLOGU SCHVALOVÁNY RUČNĚ
CHCETE-LI VÍCE INFORMACÍ O TOM, JAK TO FUNGUJE, KLIKNĚTE.
Nechcete diskutovat, ale nadávat mi? Zabanoval jsem vás?
Jen mi to všechno hezky řekněte: TADY
PŘÍSPĚVKY BUDOU V TOM PŘÍPADĚ AUTOREM WEBLOGU SCHVALOVÁNY RUČNĚ
CHCETE-LI VÍCE INFORMACÍ O TOM, JAK TO FUNGUJE, KLIKNĚTE.
Nechcete diskutovat, ale nadávat mi? Zabanoval jsem vás?
Jen mi to všechno hezky řekněte: TADY
[1] (Allegor - Mail - WWW) Vloženo 12.10.2009, 21:50:41 x
[2] (LZ ) Vloženo 12.10.2009, 22:22:21 x
Jo, ten pocit zbytečnosti všeho znám...nedávno mi díky jedné knize o systému vzdělávání ve škole došlo, že pro mě platí "kde chybí smysl, není vnitřní motivace".
Jinak ten mozkomor ještě není tak strašný, pořád proti němu existuje obrana. Možná ta vize skrytě napovídala i to.
Říkám si, že dokud si dovedu představit, že za tím černým mrakem svítí slunce, tak to jde... Jinak mě nad vodou drží ty malé světlé věci v životě, kvůli kterým to člověk nechce vzdát. Říká se, že na co se soustředíme, to se rozrůstá...tak snad to funguje na to dobré :-)
[3] ( ) Vloženo 12.10.2009, 23:47:00 x
[4] (LZ ) Vloženo 13.10.2009, 00:01:21 x
[3] Souhlasím až na pár výhrad...pokud si myslíš, že život je boj, pak jím bude :-)[5] (LZ ) Vloženo 13.10.2009, 01:00:46 x
...kromě toho, ne vždy je boj ideální řešení - zvláště pokud by měl být vedený se sebou samým. Tam je mnohem výhodnější usmíření, dosažení míru.[6]nesnesitelná všednost bytí (titanika - Mail ) Vloženo 13.10.2009, 07:19:20 x
Kojote, když jsem se svého dědy ptávala, jestli někdy zvažoval možnost dobrovolného odchodu, říkal vždy, že toto řešení považuje za neslušné..ale že v lágru to snad nebylo tak úmorné, jako pak ten všední život..takže párkrát o tom uvažoval, paradoxně v době, kdy už měl "klid", ačkoli byl plný nápadů, pořád něco podnikal..
úmorné je mnohdy horší než úmrtí...může to člověka podrtit, hra mu pak opravdu už nepřipadá jako proces s povzbudivým horizontem někde vzadu..
jediné co pomůže je kreativita, špetka ironie a láska - tož držím palce
[7]Ach jo. (Nemo ) Vloženo 13.10.2009, 08:06:20 x
Už jednou jsem to psal a myslel jsem to vážně, skutečně potřebuješ práci :). Lopatu a krompáč; nabídni se někomu jako přidavač na stavbě. Nebo aspoň vezmi na záda batoh s vodou, jídlem o oblečením (nic dalšího, žádonu mapu!) a jdi se podívat, co je za dalším kopcem. A pusť z hlavy všechny tyhle kokotiny. Nic z toho neexistuje. Znalosti a schopnosti totiž mají smysl pouze tehdy, když je využiješ. Jinak je to jen zbytečná váha, kterou s sebou vláčíš. Tobě už pod ní poklesávají kolena -- topíš se ve všech těch sračkách, které sis naskládal do hlavy.[8] (Marie ) Vloženo 13.10.2009, 08:39:30 x
Ahoj Kojote. Máš pravdu, život je šachová partie a na konci nás čeká prohra ,anebo je to výhra? Kdo,ví? Záleží na úhlu pohledu. Dnes a denně se sekávám se stářím (pracuji v domově seniorů) a při pohledu na něj si říkám :“Má cenu žít, má cenu milovat a má cenu se radovat z toho co nám dává zem.“ S lidmi už je to těžší. Jsou příčinou mých depresí. Lidské sobectví, pýcha, netolerance, atd.Jak těžko se tímto bojuje. Ale proč jsem se zmiňovala o stáří. Když člověk zestárne, je jako kronika ve které můžeš číst. V očích, v úsměvu, ve výrazu tváře, v tom když Ti podá starý člověk ruku, poznáš jaký byl. Většina z nich, dokázala dát svojí lásku jen těm nejbližším a podat ruku těm kdo potřeboval, snažila se žít dobře a vážit si toho mála co má. Každý z nich udělal jistě v životě nějakou chybu. Ale kdo z nás je neomylný? Nebudu se zmiňovat o tvářích těch, co byli v životě pyšní, sobečtí a netolerantní.... Píšu to protože vím, že když se člověk snaží žít dobrým životem, tak stojí za to žít. K životu nejsou třeba žádné velké skutky. Stačí prostě žít. A na konci toho všeho přichází konec hry, konec šachové partie. Zažila jsem už několikrát odchod dobrého člověka. A vím, že z tohoto světa odchází vyrovnaný a klidný. Jako by neprohrál, ale dokončil své dílo. Nějak jsem se do toho zamotala, nejsem žádný filozof, jen obyčejný neviditelný člověk, který chce tu svou šachovou partii dohrát až do konce. Chtěla bych se ve stáří vrátit ve vzpomínkách zpět a říct si :“Stálo to za to, už chci jít.“ Dnes je můj dobrý den, někdy třeba napíši jak to vidím, když podlehnu depresím.Život má dvě strany mince…Ale stejně chci být usměvavou starou stařenkou. A jestli se toho dožijeme, napíšu Ti jaká je ze mne bába.
(S odkazem na Tvé pravidlo č.2 : Mikyho žena.)
[9]Reakce na Nema (Marie ) Vloženo 13.10.2009, 08:45:26 x
Kdo nezažil depresi, neví o čem mluví.[10] (vera - Mail ) Vloženo 13.10.2009, 08:52:46 x
[11] (Kojot - WWW) Vloženo 13.10.2009, 09:07:23 x
Ano, je možné opustit boj, vím to, vím, že je to cesta k vyrovnanosti a klidu, je to varianta, o níž v článku píšu jako o "patu". Dokonce vím, že bych dokázal učinit takový krok. Svobodně jsem se rozhodl, že jej, alespoň v této chvíli, neučiním. Je to moje volba a ponesu za ni odpovědnost.
Obávám se, že učinit tak na nějaký čas by mělo právě ten efekt na nějaký čas. Vlastně jsem to už také zkusil - když se člověk vrátí do života-boje-tvorby, vrátí se i všechno ostatní. V současné době si to tu a tam dopřávám třeba na den nebo pár hodin...
[12] (Kojot - WWW) Vloženo 13.10.2009, 09:10:54 x
[13] (Nemo ) Vloženo 13.10.2009, 11:17:03 x
Marie, ja? O mne se nebavime. A navic,musim nejdriv nechat sezrat lvem, abych si mohl dovolit rict, ze lev te sezere kdyz k nemu prijdes? To snad nemyslis vazne.
Tohle je jak bazina, cim vic se v tom clovek hrabe, tim hloubeji do toho zapadne. Kojotova mysl navic diky svemu vzdelani dokaze delat klicky takoveho charakteru, ze je jen malokdo rozplete. Nicmene, tim jak ho chlacholis a utesujes jenom jeho utrpeni pridavas a posilujes jeho viru, ze ty deprese nezvladne a ?? co vlastne? Co kdyz ty deprese nezvladne?
Kojote, cvicis magicka cviceni kdovijak dlouho; co takhle ji aspon jednou skutecne pouzit? Negativni stav, pamatujes? Nedovol ani jedine myslence vystoupit z nicoty. Vnimej co je kolem tebe a nech to sebe pusobit, bez jedine myslenky. Ty zijes pro svoje deprese, mas jich plnou mysl, a nehodlas se jich vzdat - a to je tvuj problem. Ackoli se mi to bezne nestava, presne tuhle argumentaci jsem od tebe ocekaval - "ve skutecnosti mne neznas, jak muzes soudit na zaklade nekolika clanku, jsem fyzicky nemocny a mohlo by to pro mne znamenat smrt, bla bla bla." Tohle schema je tak pruhledne, az je trapne.
Btw, zkusil jsi aspon jednou toho mozkomora zazehnat treba pentagramovym ritulanem? Udelal jsi vubec neco, nebo se jenom litujes?
Tvuj terapeut te zna velmi dobre. Takze si te poslechne, odkyve ti, co chces slyset, protoze vi svoje. A co ty, vis co si skutecne ten chlapek mysli? Neco ses jenom spokojeny, ze ti dal za pravdu a ze te pochopil? A ses si skutecne jisty, ze te chape, nebo se tak jenom tvari a ty to nejsi schopny poznat? Protoze, co kdybys jednou zjistil, ze ve skutecnosti nema ani paru, o co jde? Slova, kecy, jenom kupa sracek.
A doprcic, nerozhoduj se, ale konej. Za muze mluvi ciny. Beres sve rozhodnuti jako neco posvatneho, ale pritom to vubec nic neznamena dokud ho nezacnes naplnovat. NAPLNOVAT. Jsi prazdny, proto máš deprese, proto máš potřebu zhroutit se sám do sebe. Zoufale se potrebujes naplnit.
Artrozu... kurna, tak ses magik, tak nastuduj veci, ktere se toho tykaji a zacni je resit. Ne "rozhodni se je resit" ale skutecne zacni delat kroky k tomu, abys je vyresil a napravil. Do to doby, nez udelas jediny krok, nedelas vubec nic.
Jo, a posledni vec: NESOUDIM a NERADIM. TVUJ ZIVOT JE TVUJ a muj zase muj. Mam sve starosti, problemy i radosti. Pokud cokoli z toho, co jsem ti rekl udelas, delas to POUZE NA VLASTNI ZODPOVEDNOST a mne se to nijak nedotkne. Mohu ti jen poskytnout jiny uhel pohledu pro to, abych te inspiroval. Nic vic. Nic min.
(Tem co nechapou, sorry trochu ostrejsi vyrazivo ;).)
[14]Nemo.. (černá vewiurrka - Mail ) Vloženo 13.10.2009, 11:46:59 x
Artrozu... kurna, tak ses magik" Nastuduj si něco o mechanismu vzniku artrozy a deprese, mezuláne a pak o ní kaž tomu kdo se stím roky potýká! Být kojotem dám si s tebou rande a tam ti dám expres i doporučeně po tvé intoušké hu... Fakt si myslíš že když někdo němá nohu je třeba mu porád opakovat :"no tak vstaň a choď?" Co jsi to za megalomanského, nafoukaného, neuvěřitelně arogantního smrada?
[15] (Nemo ) Vloženo 13.10.2009, 12:01:51 x
černá vewiurrko, pokud ti to pomuze, tak si klidne mysli, ze jsem skutecne megalomansky, nafoukany a neuveritelne arogantni smrad. Ale hlavne, ja to nepsal Tobe, ale Kojotovi, tak radeji sklapni ;).[16] (Cody ) Vloženo 13.10.2009, 12:04:15 x
Zábavné, Nemo tu řekne co si myslí a hned je megalomanský, nafoukaný, neuvěřitelně arogantní smrad. No já to vidím tak že jen hlupák používá agresi, když mu dojdou argumenty, urážet a vulgárně někoho v komentářích jen základě toho, že s ním nesouhlasím může udělat opravdu jen omezený blb.
Takže abych se snížil na tvoji úroveň komunikace - běž si ho vyhonit na krucifix a neventiluj si zde svoje problémy ano?
Osobně s Nemem v mnohém souhlasím. A sám vím, že Kojot některé metody řešení jeho situace odmítá. Takže asi na tom ještě není tak zle.
Jsem toho názoru, že pokud je člověku fakt zle tak využije každou možnost řešení jeho problémů. Osobně myslím, že problém vězí někde jinde.
[17]Kojote... (černá vewiurrka - Mail ) Vloženo 13.10.2009, 12:08:05 x
[18] (Kojot - WWW) Vloženo 13.10.2009, 12:32:05 x
Všechna pole jsou nepovinná.
Vaše IP adresa nebude veřejně zobrazena.
Číslo v hranatých závorkách vytvoří odkaz na daný komentář.
Avatar friendly.
Vaše IP adresa nebude veřejně zobrazena.
Číslo v hranatých závorkách vytvoří odkaz na daný komentář.
Avatar friendly.
MÁTE DOMA MÍSTO PRO DALŠÍ DUŠI?
PODPOŘTE UŽITEČNÝ PROJEKT!

Amor Vacui by Jaroslav A. Polák is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial 3.0 Unported License.
AŽ DOSLOUŽÍM, CHCI DO SBĚRU!
*




