AMOR VACUI - zápisky z cesty

Jaroslav A. Polák - Kojot hrající si na filosofa

"The shortest distance between two points is under construction." Noelie Altito

TOPlist
Kojotek

středa, 5. srpna 2009
Volební průkazy aneb Troška utopie

Minulý rok jsem s kolegou mágem hovořil o naší bezútěšné politické situaci a o tom, kterak lidé, kteří nemají ani ponětí o politice, rozhodují o složení parlamentu na základě velkohubých slibů. A tehdy se v mé hlavě zrodil zajímavý utopický nápad...
Jistě registrujete, jak se politické strany prostituují, jak lžou a slibují hory doly aby získaly nerozhodnutého voliče. Nutno dodat, že u stále většího procenta lidí se jim to nedaří, Vladimír Kokolia na to téma napsal zajímavý článek. Stále je zde ale dostatek lidí, kteří ochotně a demokraticky rozhodují o nás všech, aniž by se jakkoli orientovali v problematice. Co s tím?
Řešením, které mě napadlo, bylo zavedení voličského oprávnění. Každý dospělý člověk, který by chtěl volit, by si o ně zažádal, následně by podstoupil test inteligence, test porozumění psanému textu, prokázal by základní orientaci v problematice našich dějin a pochopitelně by měl také znát současná politická témata. Pokud by uspěl, dostal by voličské oprávnění (řekněme na dvanáct let, začínalo by platit dnem nejbližších voleb) a mohl by ve volbách rozhodovat o naší budoucnosti. V případě, že by neuspěl, mohl by si další rok zažádat znovu.
Testy by neměly být příliš náročné, v zásadě by měl projít každý s IQ nad 95, se znalostí dějepisu pro základní školy a orientující se v aktuálních politických tématech. Záměrem by nebylo svěřit možnost volit nějaké duševní aristokracii, nýbrž všem, kteří jsou schopni pracovat s informacemi a na jejich základě se rozhodnout. Také prostý fakt, že pro možnost jít k volbám je třeba prokázat trochu snahy, by vedl k odpadnutí části současného voličstva s velmi nízkou motivací. Zajímavé na tom je, že by si patrně jen málokdo stěžoval – člověk, který by testem neprošel, by se nejspíš veřejně nechlubil tím, jak je hloupý...
Jak by se takové opatření projevilo na voličské účasti? Těžko říci. První dojem je, že by ji to ještě snížilo, ale je možné, že by zavedení voličských oprávnění naopak motivovalo více lidí, aby k volbám šli.
Ať o tom přemýšlím z kterékoli strany, nemohu nalézt na takovém modelu žádný háček. Politické strany by patrně musely změnit styl svých kampaní a zaměřit se více na program a důležitá témata místo planých slibů, což by bylo jedině dobře. Možná by se objevili noví hráči na politické scéně a nelze vyloučit, že by došlo k jistému posunu směrem k pravici, alespoň do doby, než by levice vytvořila alternativu zajímavou i pro většinu přemýšlivých lidí.
Nicméně: Je to utopie a s pravděpodobností hraničící s jistotou nebude realizována. Na druhou stranu, proč o takovém nápadu alespoň nenapsat?

linkuj.cz vybrali.sme.sk



středa, 5. srpna 2009 | rubrika: Politika |


Tvorba tohoto blogu vyžaduje čas, práci a něco peněz, ale dělám to rád a s chutí. Nicméně pokud jste tu rádi, oceňte moji práci čas od času tím, že podpoříte libovolnou částkou projekt Praga-Haiti nebo sluneční školu Surya. Děkuji.


Teď si chci přečíst:

Co četli ostatní?


[1] (Wu - WWW) Vloženo 05.08.2009, 09:40:26 x
avatar Nápad se mi líbí. Akorát bych ještě přidal test na míru sugestibility :).

[2]! (komatsu ) Vloženo 05.08.2009, 10:01:39 x
avatar Velmi zajímavá úvaha. V mnoha bodech se to stýká i s mojí představou... Je příjemným zjištěním, že ještě/už existují lidé, kteří nemají zdeformovanou mysl jalovými řečmi o demokracii jako posvátné krávě.
Ono totiž takovéto "elitářství" ohledně voličských práv je v rámci demokracie už značně kontroverzní.

"Stále je zde ale dostatek lidí, kteří ochotně a demokraticky rozhodují o nás všech, aniž by se jakkoli orientovali v problematice"

To je poměrně přesně vystižená situace, ano. :) Že o našem osudu rozhoduje stádo dobytka, je situace, která se mi vůbec nelíbí...

"Záměrem by nebylo svěřit možnost volit nějaké duševní aristokracii, nýbrž všem, kteří jsou schopni pracovat s informacemi a na jejich základě se rozhodnout"

Schopnost pracovat s informacemi a na jejich základě se rozhodnout je při současných podmínkách imho vskutku pokusem o svěření volebních práv "duševní aristokracii". Nemluvě o tom, kolik lidí by odpadlo už při pouhém pomyšlení na to, že by si měli kamsi zajít pro prokázání svých voličských kompetencí.

[3] (Kojot - WWW) Vloženo 05.08.2009, 10:09:27 x
avatar Wu, to je zajímavá myšlenka.

Komatsu, ano, máš pravdu, vytvořila by se tak určitá elita, ale nebyla by to elita typu mensa klubu. Tehdy jsme to s Troiem koncpipovali tak, aby měl k volbám přístup každý, kdo projeví snahu pro to něco udělat (třeba si zopakovat dějepis a zajímat se ve zprávách nejen o celebrity a bouračky) a nemá v hlavě seno.

[4] (@Teo ) Vloženo 05.08.2009, 11:03:02 x

[5] (Kojot - WWW) Vloženo 05.08.2009, 11:45:50 x
avatar 2 @Teo: Díky za připomínku. Opraveno.

[6] (TS ) Vloženo 05.08.2009, 11:54:47 x
avatar problém bude asi ve schopnosti pochopit příčiny --> následky, pokud mají delší časovou dilataci. Ty pozitivní mají delší cyklus, než ty negativní.

[7] (Kojot - WWW) Vloženo 05.08.2009, 12:01:51 x
avatar 2 TS: Ano, na tom něco bude. A také je problém, jak snadno lidé zapomínají...

[8] (Irwiuss ) Vloženo 06.08.2009, 00:37:35 x
avatar Musím souhlasit s tím, že větší informovanost by neuškodila. Masa informovaných voličů by byla nepochybně pro většinu politických formací současnosti nepřekonatelným nepřítelem... nicméně, k tvé tezi bych měl námitky:

*NELZE z demokratických voleb vyškrtnout určitou skupinu lidí, např. na základě jejich inteligence, tak jak to předestíráš na základě IQ testů. Bylo by to popření základů naší společnosti a řekl bych, že se v této situaci skutečně hodí pořekadlo o cestě do pekla dlážděné dobrými úmysly(nejdřív vyškrtneme blbé, pak chytré a nakonec barevné). Podívej se sem(http://cs.wikipedia.org...svg)-lidé s IQ pod 90 tvoří NEZANEDBATELNOU skupinu obyvatelstva. Vyškrtnou je by znamenalo v pravém slova smyslu totalitu.

*Jasně, informovanost je fajn, ale netuším, proč by měla informovanost změnit názory voličů. Jsem dělník, tradiční zástupce levice, budu volit levici(tzn. socdem, popř. komunisty, jsem-li blázen). Jsem obchodník, tradiční zástupce pravice, budu volit pravici(ODS, inteligece spíše TOP 09). Jsem křesťan, budu volit KDU-ČSL. Jsem pošahaný grýnpísák=budu volit Zelené atp. Informovanost by možná mírně pomohla nerozhodnému střednímu stavu(např. státní úředníci, zaměstnanci větších firem), ten však nepochybně nebude tak primitivní, aby potřeboval státní školení. Čistý střední stav se stejně bude nakonec rozohodvat mezi socdemáky a ODS. Tedy půjde jen o osobní preference mezi pravicí a levicí.

*Zároveň se nad celým konstruktem šíří strašidelný satanský stín totalitární propagandy, který naznačuje, že když se všichni náležitě proškolí a odstraní se nevhodná skupina obyvatelstva, občánci prozřou a budou volit jednu jedinou, správňáckou stranu. Koho?? Komunisty? ODS? Socdem? Bursíka?

Ok, chápu, lidé na politiku kašlou a je to hanba(a stát podle toho taky vypadá). ALE, musíme si uvědomit, že to, co tady máme je to nejlepší za posledních 50, 60 let.

[9] (Irwiuss ) Vloženo 06.08.2009, 00:38:24 x

[10] (Kojot - WWW) Vloženo 06.08.2009, 10:19:03 x
avatar Irwiussi, dovolím si poznamenat, že tady vůbec nejde o to, aby lidé volili tu kterou stranu, ale o to, aby volili na základě něčeho jiného, než jen okamžitého povrchního dojmu. Možná máš pravdu s tím IQ, třeba by stačila funkční gramotnost. V zásadě ta idea nestojí na tom, koho by lidé v případě zavedení takového opatření volili nebo nevolili, ale na základě čeho by se rozhodovali. Ano, popřelo by to zavedené principy naší demokracie, no a co? Ptejme se, jestli by to bylo k něčemu dobré: Jak by se změnila rétorika stran kupříkladu. Jestli by to fungovalo.
Ale jak jsem napsal, je to jen takový myšlenkový experiment, ve skutečnosti to stejně nenastane.

[11] (Sen všech ultrapravičáků ) Vloženo 06.08.2009, 16:41:48 x
avatar ..myslím že Velký Bratr z Orwella by z tvých nápadů měl opravdu radost. Mohlo by tam být pár otázek odhalujících skryté komunisty, a třeba taky židy, co ty na to?

[12]Možná milý ultraelitáři ... (Sen všech ultrapravičáků ) Vloženo 06.08.2009, 16:46:54 x
avatar ... by vůbec nebylo špatné pustit vůbec k volbám jen skupinu jež si to může zaplatit, že? Třebas navíc ještě jen tu rasově vhodnou. Vidím že už tu zkrátka pěkně šíbe v palici...nicméně musím s tebou souhlasit v tom, že jsem vyslech tak prudce inteligentní názory že jsem si s hrůzou uvědomil že dotyčný má stejný volební hlas jako já, také jen 1 (např. po přečtení tohoto článku jsem si to zrovna řek o tobě a tvém Mistru mágovi)...A co k volbám, proč by ta lůza měla ujídat zdroje omezené planety vám Nadlidem? Možná by bylo dobré ji hromadně postřílet, a vůbec...zplynování by bylo ekonomicky výhodnější, jak by nám jistě nějaký Pravicový vzor vysvětlil, ne?

[13] (dogbert ) Vloženo 06.08.2009, 17:40:52 x
avatar No, ale čistě empiricky se dá doložit, že vzdělaní a inteligentní lidé jsou ještě tupějšími voliči, než blbci:))

Stačí se chvilku s někým pobavit na FFUK, většině kolegů bych voličské oprávnění odebral preventivně:))

Většina voličů ODS také nepatří mezi mentály, které chceš odfiltrovat:)) Přitom o fungování své zamilované strany nemají ani ponětí, ani se o něj nezajímají...

[14] (dogbert ) Vloženo 06.08.2009, 17:54:02 x
avatar Dále, tak trošku popíráš podstatu občanských svobod. V Tebou navrhovaném systému by bylo občanství podmíněné, někdo by rozhodoval, kdo je občan více, a kdo méně, a měl tak kapku diktátorskou moc. Je jasné, že by ji nezneužíval:))

Vůbec samotná myšlenka, že jde někoho objektivně testovat, je kapku mimo. A tady by navíc nutně měli moc nad testováním sami testovaní. Nutně by se některá frakce snažila upravit testy tak, aby procházeli spíše její stoupenci, případně by se nespokojení elitáři furt snažili inteligenční census posouvat nahoru, což by v důsledku vedlo nejenom k vyřazení každého, kdo by se nevešel do pojmu elita, ale hlavně by ten pojem byl vymezen nikoliv schopnostmi, ale spíše souhlasem s vládnoucími idejemi...

[15]Bylo by to hezký (xAo - Mail ) Vloženo 06.08.2009, 19:49:48 x
avatar Taky občas uvažuju podobným směrem, ale mě by ke štěstí stačil belgický model. Volební povinnost ve smyslu povinnosti dostavit se do volební místnosti a jako sankce odebrání voličského oprávnění na jistou dobu. A samozřejmě zrušení pětiprocentního limitu. Bohužel tomu v cestě stojí různé pošahané listiny práv kdekoho a hlavně: ti, kteří mají možnost takové změny v ústavě protlačit, to rozhodně dělat nebudou, kapři si přece rybník nevypustí.

[16] (Polev. ) Vloženo 07.08.2009, 10:43:57 x
avatar Naprostý nesmysl, nemá smysl komentovat. Přečti si něco o IQ testech, než zas budeš s "kolegou mágem" rozumovat ;-).

PS: Vsadím se, že kdybych chtěl, tak bych tě v nějakém IQ testu pod 95 stlačil...

[17] (LZ ) Vloženo 07.08.2009, 11:13:39 x
avatar Nemyslím,že vzdělaný člověk s nadprůměrnou inteligencí je záruka bezpečnosti...může to být klidně fanatik. I vzdělaný člověk se může nemoudře chytnout nějaké škodlivé ideologie. Tím rozhodujícím je spíš schopnost objektivity, nadhledu, otevřené mysli a odolnosti vůči manipulaci (médii, politiky).

[18]Bohužel (Scipio ) Vloženo 07.08.2009, 11:36:14 x
avatar Tohle by neprošlo, to by bylo křiku komunistů, squatterů, lidskoprávních aktivistů, pseudohumanistů, anitfašistů, multikulturalistů a politických korektčíků.
Já osobně bych zavedl ještě těžší testy, kterými by prošli jen ti opravdu inteligentní, protože jen ti podle mého názoru mají právo rozhodovat, jakým směrem se bude naše země ubírat. Limit by byl dejme tomu IQ 120. Jsem toho názoru, že vláda elit by naší zemi skutečně prospěla.

[19]Většina opravdových idiotů.. (černá vewiurrka - Mail ) Vloženo 07.08.2009, 12:12:28 x
avatar ..které znám volí ODS. Anamnéza je povětšinou maloměšťák. Kdo chce vědět jak prudkou inteligencí se tento poddruh vyznačuje, nechť si poště v již klasickém románu Otec Kondelík a ženich Vejvara. Dnes je to ausgerechnecht to samé. Akorát místo o viržinkách se plká o dovolené na Kanárech, místo knedlíku a vepřové se tato prasata obírají posledním dílem Ordinace či Pojišťovny a místo na anarchisty nadávají na komunisty (a to i ti co je nezažili). Tisíckrát sympatičtější je mi hajl, tunelář, mafiánský zmetek než tento ksindl!

[20]Myslím že dobrý ideál je... (černá vewiurrka - Mail ) Vloženo 07.08.2009, 12:17:29 x
avatar ..občanství jen pro toho kdo vykoná předepsanou službu státu - tedy naučí se odpovědnosti a nesobeckosti. Pak může volit i být volen. Jinak jen volí (vykoná li službu náhradní), či nic. Za přečiny - omezení až zbavení občanských práv, dočasně i doživotně dle závažnosti. Viz Henlein - Hvězdná pěchota. Není to až tak vzdálené od reality, např. v Izraeli je povinná vojenská služba podmínkou udělení občanství. Jak tomu bylo s občanstvím v řeckých státech myslím ví každý kdo nechrápal v dějepise (i když u mladých maloměšťáků pochybuji že to v hlavě udrželi). To bys měl Kojote docela smůlu, co? Jak by se ti líbilo být bezprávným peroikem, popřípadě občanem třetí kategorie (palestinec v izraeli) jen proto že jsi máčka?

[21] (Scipio ) Vloženo 07.08.2009, 21:58:52 x
avatar 2 černá vewiurrka: Co je to za nesmysl, že vojenská služba je podmínkou udělení občenství? Občanem státu se stáváš už při narození, možná máš na mysli to, že izraelští Arabové nesmí sloužit v armádě, ale to nic nemění na tom, že jsou občany státu Izrael. Na tom není nic divného, dívné by spíš bylo, kdyby v armádě mohli sloužit.
Palestinci, na rozdíl od izr. Arabů nejsou občany státu Izrael, ale tzv. Palestinské autonomie, takže z tohoto pohledu je opět vše v pořádku.

[22] (dogbert ) Vloženo 08.08.2009, 18:38:01 x
avatar Veverko, nechci řešit, jak na tom Kojot je fyzicky, ale určitě by se mohl minimálně uplatnit v armádním výzkumu nebo dělat zdravotníka apod.:))

Ale jinak v podstatě souhlas. Svoboda je v praxi podmíněná, dříve či později vždz dojde k situaci, že je ohrožena nějakou násilnou mocí, ať už zevnitř, či z vnějšku. Představa, že její vojenští zachránci by pak bez problémů předali moc zpět do rukou občanů, sedících za pecí je naprosto absurdní. Po vítězství vždy vládnou vojáci.

[23] (Kojot - WWW) Vloženo 10.08.2009, 00:06:11 x
avatar Kojot děkuje všem za komentáře a upozorňuje, že "Sen všech ultrapravičáků" by se klidně mohl podepsat nickem, který běžně užívá. Kojot dále konstatuje, že v armádě by mohl být prospěšný v oblasti analýzy a metaanalýzy informací a zpravodajských dat. Pokud o něj armáda v tomto směru projeví zájem, je k dispozici.
Dále si dovoluje poznamenat, že v případě, že by bylo hranicí IQ 120, prolezl by tak na 50% a rozhodně s odřenýma ušima ;) IQ není vše, jak už tu zaznělo a netřeba je přeceňovat (jak pravíme my mírně nadprůměrní...)
Povinné volby by se mi také líbily, ale musela by tam být pochopitelně možnost bílého lístku.

[24]Jasně.. (černá vewiurrka - Mail ) Vloženo 10.08.2009, 11:58:44 x
avatar ..každopádně vidíš Kojote že návrh je prostě jedna z těch blbostí co se líhnou lidem po dlouhých intorozhovorech v palici mezi 12 a 4 v noci když pozornost spí ale ego ještě jede. myslím že bys moh být Náčelník brogády metafyzických operací, želbohu ji AČR zatím nemá. Nepochybně až ji založí v Říši zla naši čačtí "spojenci" alias okupanti - či až to svým lokajům zde přikáží či naznačí - dojde k tomu a Vlasta pak nazpívá další přiblblou písničku...Mimochodem pro expertry - Irael palestincům službu v armádě umožňuje, dokonce existuje pár lednotek složených jen z nich. Samozřejmě, ne každému z nich, jako každý stát kde vládne apartheid...

[25]Nic.. (černá vewiurrka - Mail ) Vloženo 10.08.2009, 12:05:21 x
avatar ..se mi nějak posral při odesílání, klidně to uprav, každý myslící tvor zde přec pozná nezaměnitelný styl jedovaté wewiurrky. Dogyy, podívej se na to o čem píšeš pořádně, nejlépe optej se přímo nějakého Izraelce. Jen mi zde nakž obezličky že občanství k němuž nepatří např, právo být volen a volit (ale pro žida ano) je plné občanství. Hrajš si se slovíčky a obezličkami, jak je, při vší úctě pro salonní pravičáky a intouše typické. Tipji tě na technika (to bývají takové asociální typy, hlavně programátoři), s menší pravděpodobností pak na absolventa fildy nějakého obskurního oboru nejspíše dějiny kdoví čeho...(možná vám to připadá jako špatný for, ale lidi s obory Dějiny dramatu třebas fakt existují). Třetí sorta podobných jsou absolventi "manažerských fakult" čili komisaři Nového řádu, ti jsou o poznání arogantnější a mají větší skloín vyhrožovat než ty, a hlavně, pracují na svých korytech a blogy podobný Coyotérovi zkrátka nenavštěvují , neb na to jejich myšlenková kapacita zdaleka nestačí. Tož to nebudeš, jsi docela chytrej chlap. Amen.

[26] (dogbert ) Vloženo 10.08.2009, 17:40:02 x
avatar Veverko, dík za uznání, ale nějak reaguješ na něco, o čem jsem nepsal:))
Všechna pole jsou nepovinná.
Vaše IP adresa nebude veřejně zobrazena.
Číslo v hranatých závorkách vytvoří odkaz na daný komentář.
Avatar friendly.
Vaše jméno:
Váš e-mail:
URL vašich stránek:
Nadpis:
Znáte pravidla pro komentátory?
Pokud ne, KLIKNĚTE ZDE.
Text:

MÁTE DOMA MÍSTO PRO DALŠÍ DUŠI?


PODPOŘTE UŽITEČNÝ PROJEKT!





Creative Commons License
Amor Vacui by Jaroslav A. Polák is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial 3.0 Unported License.

AŽ DOSLOUŽÍM, CHCI DO SBĚRU!

*