AMOR VACUI - zápisky z cesty
Jaroslav A. Polák - Kojot hrající si na filosofa
"The shortest distance between two points is under construction." Noelie Altito
"The shortest distance between two points is under construction." Noelie Altito
středa, 22. července 2009
V předchozím článku jsem se zabýval problematikou nerovnosti mezi lidmi a diskuse, jež následovala, mne inspirovala k mnohým zamyšlením. Především jen dva diskutující otevřeně připustili, že jsou lepší než jiní lidé. Ostatní se buď vykrucovali nebo se mnou vedli filosofické či psychologické diskuse, což jsem uvítal, neboť to bylo zajímavé a inspirující. Po celou dobu mi tam však v pozadí stála myšlenka, že pocit vlastní nadřazenosti je většinou diskutující tak či onak vnímán jako hříšný, či přinejmenším nevhodný...
V současné společnosti se, zdá se, nesluší myslet si o sobě příliš mnoho. Lidé se dokonce ani neumějí pochválit – o tom dobře píše ve svém článku Martin Malý (Arthur Dent). A pokud se neumíme pochválit, pak prohlásit o sobě, že jsme nejen dobří, ale dokonce i lepší než ostatní, představuje problém. Tuto skutečnost lze takřka do nekonečna racionalizovat. Lze hovořit o tom, že i ten nejposlednější člověk má na dně ukrytou nějakou tu "perličku", že tím, že posuzujeme druhé jako nižší prozrazujeme vlastní malost, že každý, koho potkáme, může být Buddha...
Jenže jsou chvíle, kdy – tváří v tvář někomu, koho považujeme za typického představitele lůzy – pocit nadřazenosti prostě máme. Tím ovšem vzniká vnitřní konflikt mezi tím, co aktuálně cítíme (například když raději přejdeme na druhou stranu ulice) a tím, co si myslíme, že bychom cítit měli. Konflikt se může objevit i navenek – hlasatel rovnosti a nevyvyšování se může v jiné situaci označit určité lidi či skupinu lidí za svoloč, což působí jako pokrytectví, ale ve skutečnosti jde spíše o doublethink.
Je to tak v pořádku? Jedná se o antropologickou, univerzálně a všelidsky platnou, konstantu? (Sotva – tvrzení, že lidé jsou si rovni, by kupříkladu antický Řek považoval za hybris!) Je v pořádku se trestat za to, že si "o sobě moc myslím"? Není to náhodou jeden z mnoha přirozených pocitů, které nám byly v rámci utužování sociální kontroly zakázány?
Jenže jsou chvíle, kdy – tváří v tvář někomu, koho považujeme za typického představitele lůzy – pocit nadřazenosti prostě máme. Tím ovšem vzniká vnitřní konflikt mezi tím, co aktuálně cítíme (například když raději přejdeme na druhou stranu ulice) a tím, co si myslíme, že bychom cítit měli. Konflikt se může objevit i navenek – hlasatel rovnosti a nevyvyšování se může v jiné situaci označit určité lidi či skupinu lidí za svoloč, což působí jako pokrytectví, ale ve skutečnosti jde spíše o doublethink.
Je to tak v pořádku? Jedná se o antropologickou, univerzálně a všelidsky platnou, konstantu? (Sotva – tvrzení, že lidé jsou si rovni, by kupříkladu antický Řek považoval za hybris!) Je v pořádku se trestat za to, že si "o sobě moc myslím"? Není to náhodou jeden z mnoha přirozených pocitů, které nám byly v rámci utužování sociální kontroly zakázány?
středa, 22. července 2009 | rubrika: Úvahy a postřehy |
Tvorba tohoto blogu vyžaduje čas, práci a něco peněz, ale dělám to rád a s chutí. Nicméně pokud jste tu rádi, oceňte moji práci čas od času tím, že podpoříte libovolnou částkou projekt Praga-Haiti nebo sluneční školu Surya. Děkuji.
Co četli ostatní?
Komentáře
DISKUSE MŮŽE BÝT MODEROVANÁ
PŘÍSPĚVKY BUDOU V TOM PŘÍPADĚ AUTOREM WEBLOGU SCHVALOVÁNY RUČNĚ
CHCETE-LI VÍCE INFORMACÍ O TOM, JAK TO FUNGUJE, KLIKNĚTE.
Nechcete diskutovat, ale nadávat mi? Zabanoval jsem vás?
Jen mi to všechno hezky řekněte: TADY
PŘÍSPĚVKY BUDOU V TOM PŘÍPADĚ AUTOREM WEBLOGU SCHVALOVÁNY RUČNĚ
CHCETE-LI VÍCE INFORMACÍ O TOM, JAK TO FUNGUJE, KLIKNĚTE.
Nechcete diskutovat, ale nadávat mi? Zabanoval jsem vás?
Jen mi to všechno hezky řekněte: TADY
[1] (Coro - Mail - WWW) Vloženo 22.07.2009, 02:42:15 x
[2]:-) (Noira - Mail - WWW) Vloženo 22.07.2009, 09:20:47 x
[3] (Kojot - WWW) Vloženo 22.07.2009, 09:54:50 x
Noiro, u nás je častější transkripce "hybris", přinejmenším ve filosofických kruzích. Vlastně jsem se v češtině s jinou transkripcí ani nesetkal.
Ano, zvláště v dnešní době je to mocný rituál. A zvláště pak v Česku, v USA jsou lidé přeci jen o dost sebevědomější...
[4] (Miky - WWW) Vloženo 22.07.2009, 11:27:12 x
[5] (Miky - WWW) Vloženo 22.07.2009, 11:30:25 x
[6]viz Miky (77 - Mail ) Vloženo 22.07.2009, 14:56:28 x
[7] (Cody - Mail - WWW) Vloženo 22.07.2009, 16:41:09 x
[8] (Irwiuss ) Vloženo 22.07.2009, 17:44:13 x
Na pocitu nadřazenosti je negativní jen to, že se člověk může splést a pak je to zatraceně trapné(kopneš do toho bezdomovce a on se zněj vyklube kunchistorik). Člověk někomu ukřivní, což je hodně nepříjemné. Pak se člověk ve svém okolí stane vyhlášeným arogantním bastardem, to taky nené fajn(ještě v souvislosti a s tím, jak je to dnes neoblíbené, jak psal Kojot)
Jinak je nadřazenost hrozně fajn pocit a nevidím důvod(etický, magický atp.), proč si ho nevychutnávat. Nicméně, člověk by neměl zapomínat, že ještě nad ním je příroda, Bůh, nějaký princip či prostě nějaký jiný člověk, kteří ho mohou během malé chvilky rozmáčknout jako červa.
[9] (Kojot - WWW) Vloženo 22.07.2009, 17:49:48 x
Kladu sobě a potenciálně i ostatním otázku: Opravdu nikoho nepovažuji za sobě podřadného? NIKOHO? Mluvit o bezdomovcích je snadné, ale je zde spousta jiných typů lidí, mimochodem obvykle mnohem méně nápadných. Homolkovi?
Vztáhnu-li to na sebe, pak opravdu mám pocit, že jsem něco víc než konzument pokleslé zábavy. Mám pocit, že jsem něco víc než někteří lidé, které zaslechnu důležitě klábosit v hospodě o hovně. Ano, u všech ďasů, já vím, že je to subjektivní, ale o to mi v tomto článku nejde. Jde mi o to, jestli je takový pocit třeba potlačovat jako hříšný a politicky nekorektní, nebo zda je poctivé jej přijmout spolu s jinými svými pocity. A jako satanista se hlásím k té druhé variantě...
[10] (Kojot - WWW) Vloženo 22.07.2009, 17:55:44 x
"Arci! neuvažujte o změně: buďte, jací jste & ne jiní. Proto králové země budou králi povždy: otroci mají sloužit. Není žádného, který by měl být zavržen nebo vyvýšen: vše je stále tak, jak to bylo. Přesto jsou však někteří mí služebníci maskovaní: může být, že tamten žebrák je král. Král si může vybrat oděvu svého podle vůle své: žádná zkouška není jistá: však žebrák bídy své skrýt nemůže.
Mějte se proto na pozoru! Miluj všechny, aby to snad nebyl nějaký skrytý král! Takhle mluvíš? Blázne! Bude-li to král, nemůžeš mu ublížit.
Pak tedy udeř tvrdě & dole, a do pekla s nimi, panuj!" (AL II:58-60)
Ale je fakt, že takový skrytý král může opravdu nepříjemně překvapit, to máš recht.
[11] (77 - Mail ) Vloženo 22.07.2009, 20:35:43 x
Asi takto: kdys sem napsal "cítím se být dobrý ve své schopnosti (tedy v této schopnosti nadřezen) napsat dobrý článek a poukázat na věci ze zajímavých úhlů, myslí my to a zamýšlím se nad životem víc než většina ostatní společnosti, mám mnoha lidem co říct", mohla bych s Tebou souhlasit, ale proto nejsi obecně lepší a nejsi jiným nadřezen.
Král je králem právě proto, že zná svou roli, své vlastní schopnosti a cenu svých poddaných a ví v čem oni jsou lepší než on a v čem jsou slabší a ví proč ho potřebují. Vládne jim protože má tu schopnost nebo proto že je k tomu předurčen, ale není jim jako člověk nadřazen. Král je králem jen díky svým poddaným.
Je nesmírně jednoduché tvrdit, že diváci televize Nova jsou podřadní lidé bez rozhledu. Ale to je skupina, najdi takového konkrétního diváka televize Nova a půl roku s ním pracuj, zjistíš, že první dojem může být dost ošidný.
V žádném případě nejde o to své pocity potlačit, jde vždycky o to zjistit co je za nimi. Pocity sami o sobě nikdy nejsou špatné, špatné bývá, když se jimi slepě řídíme. A pokud člověk dělá nějakou pitomost tak jsem ochotná se vsadit o to, že ten pocit, který za tím stojí je právě potlačený a dotyčný si ho není plně vědom. 77
[12] (Kojot - WWW) Vloženo 23.07.2009, 01:06:21 x
A už je to tady – prosím, zúčastni se mého myšlenkového experimentu:
http://kojot.name...-experiment.php
[13] (Catalessi [openID] - WWW) Vloženo 23.07.2009, 07:36:34 x
[14]Ne nerozumíš (77 - Mail ) Vloženo 23.07.2009, 13:21:58 x
A ještě něco. Je nesmírně špatné přeceňovat své schopnosti, člověk tak napáchá mnoho chyb, ale podlě mě je stejně špatné, ne-li horší se podceňovat a nebýt si vědom svých předností a neznat svou vlastní cenu. Myslet si, že lidé jsou stejně špatní jako já a nebo stejně dobří jako já je omyl. V tomhle si totiž opravdu rovni nejsme (tedy přesněji nejsme stejní) a máš pravdu v tom, že je to problém. Jde o to že když řekneš promiň, ale já si myslím, že mám např. o politice a ekonomie větší přehled než ty a jsem v tom lepší. Tak se to považuje za hřích, považuje se za špatné tvrdit, že jste v něčem čemkoliv lepší než ostatní. Ale když lepší jste nebo si to myslíte máte to dát najevo, falešná skromonost je stejný hříchem ne-li větším než chvastounství. 77
[15] (Kojot - WWW) Vloženo 23.07.2009, 13:54:04 x
[16]No... (komatsu ) Vloženo 23.07.2009, 20:44:40 x
asi to bylo směrováno i na mě, tak se k tomu taky tak-nějak vyjádřím...
A je to jednoduché - kdo je na koho hrdý? Já sám na sebe? Nedochází tu pak k "odosobnění vědomí"? Nedělám pak ze sebe objekt?
[17]Noiro... (černá vewiurrka - Mail ) Vloženo 24.07.2009, 11:38:43 x
[18] (dogbert ) Vloženo 24.07.2009, 21:04:21 x
Jo, je to všeobecně lidská konstanta, stejně jako elitářství. Všechny kultury bykly založeny na obém, a vůbec se jim to nevylučovalo:))
K těm Řekům, všeobecně lidská rovnost by je povětšinou ani nenapadla, oni o sobě uvažovali jen v kontextu řeckého světa. My se také nesrovnáváme (aspoň většinou) s hlodavci, třebas. Co se týče spoluobčanů, skromnost byla váženou vlastností. Tak třeba Plútarchos uvádí jako chvályhodný příklad jednoho ze spartských vůdců, který, když propadl u voleb o 20 míst, byl nadšen, že Sparta má 20 mužů lepších než on.
I u Sanů v Africe platí, že lovec,m který skolí yvíře, nesmí to sám ohlásit, musí čekat, až si toho druhové všimnou, jinak by je urazil... Neexistuje kultura bez odporu k nadřazování se ostatním
[19] (Kojot - WWW) Vloženo 25.07.2009, 00:06:37 x
[20] (Kojot - WWW) Vloženo 25.07.2009, 01:07:29 x
Klasickým příkladem teorie zahrnující nerovnost nikoli rodovou, ale přirozenou, je Platónova Ústava, v níž filosof propaguje vládu nejlepších, které vytříbí jím navržený systém vzdělávání.
Přesto se na tomto blogu i z pohledu antického Řeka hybris dopouštím: Tvrdím, že člověk je roven bohům (ba dokonce je převyšuje). Takové vyhlášení bylo pro starého Řeka nemyslitelné. Ale tvrdit, že je lepší něž někdo jiný ano. Ostatně ten spartský vůdce uznal, že je někdo lepší než on, nehlásal rovnost.
Ale dobíráme se k jiné věci: Diskutujeme o rovnosti či nerovnosti lidí nebo o tom, zda je či není slušné deklarovat to veřejně?
[21] (dogbert ) Vloženo 25.07.2009, 19:45:19 x
Souhlas, ale žádný Sparťan by se, sám o sobě, nevyvyšoval nad své spoluobčany (tedy v praxi ano, ale dominantní společenský názor to odmítal). Pojem individuální nadřazenosti byl Řekům dosti cizí. Heilóti byli póvl, ale Spartané byli "homoioi" sobě rovní.
Podobně to fungovalo i ve středověku. Středověcí aristokraté byli snad nejindividualističtější a nejelitářštější civilizací, co kdy byla. Ale jednotlivec, byl-li zvolen králem, měl to podle bontonu sveřepě odmítat, a nechat se dlouho přesvědčovat, než by na to kývl. Raimund z Toulose na to dojel, když mu napbídli jeruzalémskou korunu, a on ji odmítl, jeho protivníci ji rycle nabídli Godefroiovi, který, proti pravidlům, pro niistotu rychle přijal:)
[22] (Kojot - WWW) Vloženo 25.07.2009, 21:44:57 x
[23] (dogbert ) Vloženo 26.07.2009, 20:13:53 x
Pokud bys satanismus považoval za svou Spartu, a ostatní za kmeny buď podrobené, nebo ještě nepodrobené, případně víceméně podlidi, tak prosím:)) Ale v praxi jsi členem jiných komunit, a využíváš intelektuální dědictví nesatanistické civilizace. A i kdyby platilo to první, v rámci satanistů by ses stejnak brzy dostal do rozporu s dominancí satanistického průměru i podprůměru, v tom by se uzavřená satanská společnost nikterak nelišila od naší.
Psal jsi o univerzální lidské konstantě, chtěl jsem jen připomenout, že tendence přimět jednotlivce, aby se příliš nenadřazoval nad průměr své společnosti byla naprosto všudypřítomná. Pojem lidstva je irelevantní, naši předkové ho neměli. Pán i otrok měli sice oba nárok na označení člověk, ale to byla všeobecná charakteristka, na stejné úrovni jak třebas ti s kratším nebo delším nosem, nespojovali s tímto pojmem takovou hodnotu a souvislosti, jako naši současníci.
[24] (dogbert ) Vloženo 26.07.2009, 20:22:55 x
Prdím furt rozumem, sorry:))A taky se v diskusi minuli v rozlišování "společného elitářství" od nadřazenosti jednotlivců.
Jinak, já vždy věřil, že pocit viny při vyvyšování se nad ostatní je už součástí lidské přirozenosti. Našim předkům byl prostě něčím užitečný, třebas proto, aby se vyhnuli kolektivnímu lynči od zoufaleckých soukmenovců nebo preventivní likvidaci od momentálně silnější, stejně ctižádostivé konkurence.
Rovnostářské tendence v naší společnosti bych si z velké části pak dovolil považovat za důsledek tohoto vrozeného pudu.
[25] (Kojot - WWW) Vloženo 27.07.2009, 11:52:20 x
[26]Dogyg i El Cootéro... (černá vewiurrka - Mail ) Vloženo 27.07.2009, 15:42:10 x
[27] (Kojot - WWW) Vloženo 27.07.2009, 18:02:14 x
http://kojot.name...a-nebezpeci.php
[28] (dogbert ) Vloženo 27.07.2009, 20:02:39 x
No, shodli jsme se maximálně na tom, že lidské společnosti se o to snaží..
Aby bylo jasno, já jsem elitář, a levicoví známí mi nadávají do fašistických sviní:) Ale nevěřím na to, že bys ty, nebo já, nebo kdokoliv jiný dokázal tu elitu objektivně určit. A taky si myslím, že mnohdy, možná vždy, ta neurčitá hranice elitnosti prochází uvnitř duše daného člověka, ne kolem ní..
[29] (dogbert ) Vloženo 27.07.2009, 20:05:49 x
Veverko, a co si myslíš o koncepci sobeckého genu?[30] (Kojot - WWW) Vloženo 27.07.2009, 20:12:41 x
[31] (dogbert ) Vloženo 27.07.2009, 20:16:29 x
A abych doplnil, právě proto je, ať už z hlediska společnosti či jednotlivce, užitečné udržovat morální pravidla, která elitářské tendence relativizují.[32] (dogbert ) Vloženo 27.07.2009, 20:26:25 x
Hodil jsem koment ve stejném prostoročase, sorry.
To lze, nebo spíše si lze myslet, že se to podařilo, otázka je, jak to v reálu dopadne... Zákon nezamýšlených důsledků: Pokud definuješ nějakou elitu, automaticky se Ti do ní začnou tlačit ctižádostiví, absolutně neelitní blbečci, například. Současný osud pravice, mimochochodem. Společenské instituce žijí vlastním životem, se kterým jejich zakladatelé iujkak nesouvisí, ani ho už nedokážou změnit.
[33] (Kojot - WWW) Vloženo 27.07.2009, 20:35:52 x
Ale to je fuk. Tvoje morální pravidla jsou stejně intersubjektivní jako moje elity. To jen tak na okraj.
[34] (dogbert ) Vloženo 27.07.2009, 20:46:22 x
"věř tomu, že například do Prvního chrámu se ctižádostiví blbečci nedostanou, navíc většinou hledají jiné skupiny. "
To je samozřejmě v současné době i možné, to nemohu posoudit. Z dlouhodobého hlediska - pokud věříš, že Tvá víra bude tou první v historii, která dopadne jinak, než všechny ostatní no prosím, uvidíme (následuje ďábelský smích:)
[35] (Kojot - WWW) Vloženo 27.07.2009, 20:54:27 x
[36]kojote (černá vewiurrka - Mail ) Vloženo 28.07.2009, 14:05:33 x
[37] (Kojot - WWW) Vloženo 28.07.2009, 15:05:31 x
[38] (vera - Mail ) Vloženo 07.08.2009, 11:35:27 x
[39] (vera - Mail ) Vloženo 07.08.2009, 14:13:18 x
Všechna pole jsou nepovinná.
Vaše IP adresa nebude veřejně zobrazena.
Číslo v hranatých závorkách vytvoří odkaz na daný komentář.
Avatar friendly.
Vaše IP adresa nebude veřejně zobrazena.
Číslo v hranatých závorkách vytvoří odkaz na daný komentář.
Avatar friendly.
MÁTE DOMA MÍSTO PRO DALŠÍ DUŠI?
PODPOŘTE UŽITEČNÝ PROJEKT!

Amor Vacui by Jaroslav A. Polák is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial 3.0 Unported License.
AŽ DOSLOUŽÍM, CHCI DO SBĚRU!
*




