AMOR VACUI - zápisky z cesty

Jaroslav A. Polák - Kojot hrající si na filosofa

"The shortest distance between two points is under construction." Noelie Altito

TOPlist
Kojotek

úterý, 14. července 2009
Satanismus a Matka Země

Již jsem se, domnívám se, že velmi vyčerpávajícím způsobem, ve svých příspěvcích rozepsal o vztahu satanisty k sobě samému, tedy k sebepojetí satanisty coby Boha-Satana. Jak se však satanismus staví k přírodě?
Současné novopohanství často – více či méně upřímně – hraje na ekologickou notičku, satanisté se v tomto směru tak výrazně neprezentují, patrně proto, že jim to zavání pokrytectvím, ale jsem přesvědčen, že jejich vztah k přírodě je přinejmenším stejně intimní, jako například wiccanský. V Satanské bibli se dočteme, že satanismus pojímá člověka jako zvíře, jako produkt evoluce a přírodních sil, který je součástí přírody a v žádném případě jí není nadřazen. Satanismus pokládá zvířata a děti za čistší bytosti, než jsou dospělí lidé, a chová je v úctě právě pro jejich přirozenost ("nature" znamená anglicky "příroda" i "přirozenost").
V satanském obřadu, jehož koncepce je rozvíjena v LaVeyově knize Satanské rituály, hraje roli nejen celebrant, coby představitel aktivního životního principu (Satana), ale také pasivní, ženský, aspekt přírody – Matka Země, která může být zastoupena nahou ženou představující oltář (nebo i neživým oltářem). Nahá žena jako satanský oltář tedy nepředstavuje cokoli sexistického, nýbrž symbolizuje samotnou Matku Zemi. Vzniklý erotický náboj mezi aktivním a pasivním principem v rámci obřadu pak poukazuje na hluboce intimní vztah satanisty a Matky Země (nutno podotknout, že pasivní element může zastupovat i muž, například pokud by se jednalo například o obřad homosexuálně zaměřené satanistické skupiny nebo obřad, při němž by žena-celebrantka měla více aktivního náboje než její pasivní partner. Vždy však musí být při obřadu jasné, kdo zastupuje aktivní a kdo pasivní aspekt přírody).
Narozdíl od židovství a křesťanství nepokládá satanista člověka za pána přírody, nýbrž za její součást.
Prohlašuje-li se satanista za Boha-Satana, znamená to, že v sobě rozpoznal ryzí plamen-pramen života, aktivní aspekt životadárné přírodní energie. V žádném případě to však neznamená, že by se tím stal přírodě (a přirozenosti) v jakémkoli smyslu nadřazeným.
Shrnuto: Satanistův postoj k přírodě je vášnivý, důvěrný a láskyplný, protože každý satanista hodný toho jména je věrným Synem (nebo Dcerou) Země.

linkuj.cz vybrali.sme.sk



úterý, 14. července 2009 | rubrika: Satanismus |


Tvorba tohoto blogu vyžaduje čas, práci a něco peněz, ale dělám to rád a s chutí. Nicméně pokud jste tu rádi, oceňte moji práci čas od času tím, že podpoříte libovolnou částkou projekt Praga-Haiti nebo sluneční školu Surya. Děkuji.


Teď si chci přečíst:

Co četli ostatní?


[1] (Cody - Mail - WWW) Vloženo 14.07.2009, 14:48:25 x
avatar Vynikající, to je to o čem jsem o víkendu mluvil. Mám dotaz, provozoují Satanisté také nějaké pro-nature akce? Třeba vyčištění potoka nebo cokoliv v tomto stylu?

[2] (Cody - Mail - WWW) Vloženo 14.07.2009, 15:30:11 x
avatar Kojote, ocenil bych Tvůj názor "menšiny" na http://www.pohanskeforum.net...593, kde se tvrdí něco s čím ani ty ani já myslím nesouhlasíme.

[3] (Kojot - WWW) Vloženo 14.07.2009, 16:36:40 x
avatar Cody, myslím, že spíše než kolektivně to dělají individuálně. Například já, když jsem na výletě v přírodě, se dost často vracím do civilizace s taškou plnou nasbíraného bordelu...

[4] (LZ ) Vloženo 14.07.2009, 19:39:26 x
avatar Pěkně vyjádřeno. Tvé články o satanismu považuji za dost inspirativní a především osvětlující. LaVeyova SB je sice dobrá rozboření určitých svazujících vzorců, ale (pokud čtenář není přirozeně hloubavé povahy) může svádět k povrchní interpretaci nebo aplikaci (viz "módní" satanisté). Tvoje komentáře a vysvětlení satanistických témat tomu dávají mnohem větší hloubku a smysl...to je aspoň můj pocit.

[5] (Rowen - Mail ) Vloženo 15.07.2009, 10:07:09 x
avatar Děkuji za článek Kojote. Naprosto s Tebou souhlasím. Já jsem v přírodě víc než doma. Objímám stromy se kterými se snažím navázat kontakt - nebo oni se mnou ? Šum řek, větru a listů je pro mě tou nejlíbeznější ukolébavkou. Miluji vše živé. Mám ráda zlaté Slunce, stříbrný Měsíc, vůni trávy i hrůzu nahánějící bouřky. A nutno dodat, že JSEM satanista. Jsem satanista, který žije v souladu s přírodou, protože to je přirozené.

[6]Rowen, (Cody - Mail - WWW) Vloženo 15.07.2009, 11:12:07 x
avatar nejsi náhodou spíše Satanistka?:-)

[7]Kojote.. (černá vewiurrka - Mail ) Vloženo 15.07.2009, 13:00:12 x
avatar ...velmi se klameš pokud se domníváš že "křesťan se považuje za pána přírody". Nějak si říkám, jak to vůbec religionista může plácnou když jistě jest mu známa existence jakéhosi Teilharda de Chardin? Co to tu plácáš za slaměné psy a mystifikace?

[8]Tak si říkám.. (černá vewiurrka - Mail ) Vloženo 15.07.2009, 13:04:48 x
avatar ..zda ses vůbec někdy obtěžoval nějaký evangelium vůbec přečíst? Kdyby ano asi bys znal podobenství o vinici a vinařích? Ono když si někdo plete vlastníka firmy s obchodním ředitelem, je to tragédie, a největší když si obchodní ředitel plete sám sebe s vlastníkem...

[9] (Kojot - WWW) Vloženo 15.07.2009, 13:22:51 x
avatar Mýlíš se, Vewiurrko, pro křesťany stojí člověk nad přírodou. A evangelia jsem četl, mimo jiné i onu Ježíšovu vyfikundaci s fíkovníkem ;)

[10] (Kojot - WWW) Vloženo 15.07.2009, 13:23:59 x
avatar Jo, Teilharda de Chardin jsem četl taky. Jistě uznáš, že to je filosofie pro hodně přemýšlivé lidi a ne všeobecně použitelný návod k použití křesťanství.

[11] (Kojot - WWW) Vloženo 15.07.2009, 13:30:50 x
avatar Rowen, díky za příspěvek. Nemám co dodat - znám Tě a vím, že nepřeháníš.

[12] (Rowen - Mail ) Vloženo 15.07.2009, 14:15:38 x
avatar Cody: jejda, kapku jsem se sekla v pohlaví :-)

[13]Vewiurrce (Miky - WWW) Vloženo 15.07.2009, 14:27:20 x
avatar Dnešní křesťané ,pokud vím učí ,že člověk má být ve vztahu k přírodě "moudrým správcem". Mezi tím být něčeho správcem a být něčeho součástí je jasný rozdíl. Správce je logicky postaven nad to ,co spravuje. Tím ,ale rozhodně nemíním říct ,že neexistují křesťané s dobrým vztahem k přírodě.

[14]Velmi podnětné! (černá vewiurrka - Mail ) Vloženo 15.07.2009, 17:41:03 x
avatar Správce logicky nemusí být postaven nad tím co spravuje, neb koukneš li např. na správce u nás v muzeu, je to prakticky poskok všech, včetně nejnižšího platu. Já myslím že jistý náš Guru to hezky vysvětlil co to znamená být dobrým správcem - s tím mytím nohou. Nicméně co se týče toho jak to vidí průměrný dněšní křesťan máš recht, právě tak. Druhá věc že pokud to domyslíš že něco spravuješ pro samotného Šéfa a ještě jeho jménem, a bereš to jako jeho dílo...no to pak nejde moc spravovat stylem po mně potopa". Co se týče Teilharda údajně se chystá jeho blahořečení a do budoucna se s ním možná počítá jako s patronem biologů a ekologů místo současného sv. Františka (který mimochodem říkal zvířatům "bratře" či "sestro", to není moc správcovské..). Nu ale hezky jsi to napsal musím říci, a to tvé čtení o satanismu je podnětné. No ale nějak moc nerozumím k čemu se takový satanista vztahuje krom sebe, ve Tvým pojetí? Ke Gaie (tak já tomu říkám)? Nebo, co jaksi je pro něj vyšší autoritou než jen jeho chtění a jeho malé, přízemní, sobecké ego (jak by řek buddhista), či hrříšná a porušená přirozenost (jak by řek křesťan)? Popravdě něco tam být musí jinak žije takový člověk jako totální asociál (např. Oblomov, znáš li to, či de Sade). Jistě tak lze žít otázka je pak zda ostatní lidé nemají víceméně svaté právo takového tvora prostě uštvat a zlikvidovat pro vlastní sebezachování? Zkrátka satanismus v Tvým pojetí mi připadá jako na hony jiná věc než opíkání koček na rožni a cohcání a pouhé piglování svého vlastního podělaného egoismu (divil by ses co takových lidí je naopak mezi křestany a zejména mezi buddhisty a hinduisty, kteří by své ego měli zpracovávat ještě tvrdějc než křesťani). Popravdě je mi desetitisikráte sympatičtější slušný a poctivý satanista Tvého typu než křesťan typu Bushova či buddhista typů o nichž se zde šířiti nebudu, pouhé sobecké, prolhané, manipulující mocichtivé a nafoukané lidské hovado. Fakt je pro mne vlčák víc než takový "člověk". Ale nyní se dostáváme z mého pohledu k meritu věci. Chápu li to totiž dobře ctíš inspiraci, krásu, poznání a pravdu, a jdeš za nima kde můžeš - čili z mého ctíš a hledáš pohledu Boha, a tím pádem je pro mne Tvůj soukromej kult či co to je prostě cestou k němu, ač jistě neortodoxní, kterou mi ale nepřísluší v nejmenším posuzovat, a ani komentovat jak bude posuzována mým Šéfem. To je mezi ním a Tebou. A mezi námi není špatné ono zenové rčení "Řekneš li Buddha (uvádí se i řekneš li Bůh), třikrát si vypláchni ústa". Z tohoto pohledu je mi Tvá praxe dokonce mnohem sympatičtější a tedy si myslím že i Bohu milejší než praxe křesťanského lháře a zmetka, jež má plnou hubu svatých keců a mysl zasmrádlou jako žumpa. Je li totiž Bůh Pravdou těžko se můžeš jdeš li striktně a zarputile po ní trefit mimo něj. A není li tak je jen omezená entita a pak prd záleží na to zda na něj trefíš či ne. Ostatně na velmi podobné téma je jeden se Sokratových dialogů - o kráse, doporučuji. Podobenství o dělnících jasně říká že máme hodnocení praxe svých bližních nechat na Šéfovi a soustředit se na vlastní. Že jak s kým naloží či nenaloží je jen a jen jeho věc. Ostatně v tom se opět shodujem s buddhisty . Opravdu mnoho jejich myšlenek je velmi podnětných pro naši praxi(dopručuji nějaké texty E. Lasalla)). Každý z nás je odpovědný jen a jen za vlastní cestu a za věci jež mohl ovlivnit, ale za to za to oboje je odpovědný stoprocentně.

[15] (Fíla - Mail ) Vloženo 15.07.2009, 18:07:50 x
avatar Ahoj Kojote , mám otázku co takový satanista ve vztahu k ostatním a pomoci jim v nouzi ( myslím tím např. sociální systém ). Ty jsi o tomto zatím nepsal a Josef Veselý ve své knize o satanismu taky né. Nic jiného jsem o satanismu nečetl .

[16] (Kojot - WWW) Vloženo 15.07.2009, 21:32:44 x
avatar Vewiurrko, zítra se dočkáš dalšího satansky-filosofického článku, který opět leccos osvětlí. Satanismus není asociální, ale hodnotově se orientuje především na přirozené mezilidské vazby (okruh lidí, na kterých mi záleží spíše než péče o společnost či lidstvo). A tím se dostávám k fFílovi, takže:
Fílo, satanismus neurčuje svým stoupencům politické preference. Například v PŠSCHCS jsou zastoupeni voliči pravice i levice a mají příslušné názory. Satanista se stará především o lidi, na kterých mu záleží. Pokud chce ovšem dělat charitu, nikdo mu to nezakazuje. Narozdíl od mnoha "dobráků" pomáhajících druhým si však uvědomuje, že tím dělá dobře svému egu a případně i vůli po moci, a nezastírá to pánbíčkářskou ideologií.
Co se týče sociálního systému - plyne to z výše uvedeného: Názory se různí, nejsou předepsané. Nejsem asi daleko od pravdy, když řeknu, že satanista by preferoval spíše sítě založené na vzájemné pomoci lidí, kterým na sobě navzájem záleží, ale dnešní evropská sociopolitická realita je založena na celospolečenské solidaritě a patrně to tak i nějakou dobu zůstane. Osobně si myslím, že je ale pomalu čas začít si budovat alternativní sítě, protože se snadno může stát, že se sociální systém prostě jednoho dne zhroutí.
Všechna pole jsou nepovinná.
Vaše IP adresa nebude veřejně zobrazena.
Číslo v hranatých závorkách vytvoří odkaz na daný komentář.
Avatar friendly.
Vaše jméno:
Váš e-mail:
URL vašich stránek:
Nadpis:
Znáte pravidla pro komentátory?
Pokud ne, KLIKNĚTE ZDE.
Text:

MÁTE DOMA MÍSTO PRO DALŠÍ DUŠI?


PODPOŘTE UŽITEČNÝ PROJEKT!





Creative Commons License
Amor Vacui by Jaroslav A. Polák is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial 3.0 Unported License.

AŽ DOSLOUŽÍM, CHCI DO SBĚRU!

*