AMOR VACUI - zápisky z cesty

Jaroslav A. Polák - Kojot hrající si na filosofa

"The shortest distance between two points is under construction." Noelie Altito

TOPlist
Kojotek

úterý, 14. dubna 2009
Deklarace a rituál podpory domorodým kouzelníkům a šamanům

"Papež Benedikt XVI. dnes sloužil mši v angolském hlavním městě Luandě. Během ní podle agentury AP apeloval na obyvatele této převážně katolické země, aby pomohli získat pro křesťanství ty, kdo věří v čarodějnictví a kdo se cítí být ohroženi duchy a magií." – 21.3.2009 13:18 ČTK (Luanda, Angola)
 
Misie jsou veřejnosti obvykle prezentovány jako něco chvályhodného, jako lidumilná činnost obětavých kněží, kteří pomáhají chudým a hladovějícím lidem k lepšímu životu. Málokdo si uvědomuje, že i když čas od času skutečně vedou aktivity misionářů k (dle mého názoru pouze přechodnému) zlepšení kvality života dle západních standardů, děje se tak, hovoříme-li z globální perspektivy, za cenu likvidace kulturního dědictví lidstva a nivelizace lidského memofondu a – z perspektivy postižených – za cenu jejich duchovního vykořenění.
Lze akceptovat námitku, že mnohé instituce přírodních národů jsou z hlediska Evropana kruté a barbarské, ale jsou to instituce, jejichž změnu by měli – budou-li o to stát – uskutečnit ti, jichž se týkají, a nikoli věrozvěsti jakékoli "lepší" víry. Misie, především ty, které jsou provozované prováděné křesťany a muslimy, lze považovat za záměrnou činnost vedoucí k destrukci jedinečných věr, způsobů života, mýtů a příběhů. Je na čase projevit zájem, účast a ochotu pomoci těm, kdo se stali, nebo se mají stát, jejími oběťmi. Jedním z pionýrů takové pomoci je Čech vystupující pod pseudonymem Adramelech, který zveřejnil své Kladivo na misionáře (http://esoteric.mysteria.cz/adramelech.htm), jež doporučuji k přečtení (a překládání do jazyků srozumitelných jeho adresátům).
Co dalšího mohou udělat ti, kteří nejsou k faktu misie a tedy k otevřenému nepřátelství monoteistů vůči představitelům původních spiritualit lhostejní?
Věřím, že vyjádřená podpora je už sama o sobě prospěšná a užitečná, i kdyby zdánlivě nevedla k jakémukoli zlepšení situace. Čeští disidenti vnímali zahraniční podporu, i když byla "pouze" symbolická – symbol je totiž ve skutečnosti často i mocnější než cokoli "hmatatelného".
Navrhuji proto uspořádání demonstrace na podporu domorodých kouzelníků a šamanů v jejich nelehkém boji s dobře organizovanými a proškolenými misionáři. V rámci této demonstrace by byl proveden magický rituál, jímž by zúčastnění vyslali představitelům domorodé spirituality sílu, odvahu a inspiraci. Mohou-li se křesťané modlit za své misionáře působící v odlehlých místech světa a posílat jim svou "energii", proč bychom se my měli zdráhat podpořit protistranu?
Co je třeba udělat? Především je nezbytné, aby dostatečné množství lidí vyjádřilo této myšlence svou podporu. Nemusí jít o masovou záležitost, ale nemá význam ji pořádat, pokud by se přidali řádově jen jednotlivci. Projekt se neobejde bez koordinátora, jenž má organizační schopnosti a zkušenosti a jenž je široce přijatelný pro mnoho různě smýšlejících skupin lidí (což není příliš můj případ – navíc mé schopnosti jsou spíše ideové a inspirační než organizační). Dále je třeba se shodnout na všeobecně přijatelné formě eklekticky pojatého rituálu tak, aby byl přijatelný pro různé skupiny příznivců projektu. Jak znám mágy a pohany, nebude to snadné a zřejmě si celá záležitost vyžádá vytvoření pracovní skupiny, která zajistí vhodnou atmosféru k vzájemné komunikaci mezi lidmi, jejichž spirituality se třeba i zásadně rozcházejí, ale kteří se shodují na podpoře tohoto díla.
V zásadě lze za potenciální příznivce této myšlenky považovat novopohany, postmoderně orientované mágy, příznivce šamanismu a urbanšamanismu, satanisty, některé antropology a v neposlední řadě i zelené a levicové aktivisty. Jen těžko nalezneme člověka, který by choval porozumění pro všechny zmíněné skupiny lidí, ale v zájmu úspěšného dokončení díla je v tomto případě vzájemná tolerance opravdu namístě.
Nyní tedy nastává první etapa – etapa šíření memu. Prosím všechny, aby tento text dále šířili mezi lidmi, které by mohl zaujmout, na nejrůznějších fórech, Facebooku a jiných komunitních serverech, nástěnkách, univerzitách (například mezi studenty antropologie), prostě kdekoli... A prosím všechny, kdo se hodlají na akci aktivně podílet, ať o sobě dají vědět (a uvedou na sebe kontakt) v komentáři pod původním místem zveřejnění článku (přímý odkaz na článek je: http://kojot.name/deklarace.html). V okamžiku, kdy bude vytvořena pracovní skupina a celá záležitost bude uvedena do pohybu, budou všichni, kteří se takto přihlásí, informováni. Ti, kteří uvažují pouze o pasivní podpoře formou účasti na akci, nechť prosím sledují www.kojot.name – bude-li celá záležitost dotažena do konce, jistě to na svém weblogu slavnostně oznámím! ;)
Vítám veškeré připomínky, námitky, doporučení, prostě jakoukoli myslitelnou inspiraci. Informujte mne také prosím (v komentáři pod původním umístěním článku) o jeho zveřejnění jinde.
Vyslal jsem jiskru a čekám, co se stane. Hasiči, ač očekáváni, nejsou vítáni... ;)

Jaroslav A. Polák

linkuj.cz vybrali.sme.sk



úterý, 14. dubna 2009 | rubrika: Magie, mystika, víra |


Tvorba tohoto blogu vyžaduje čas, práci a něco peněz, ale dělám to rád a s chutí. Nicméně pokud jste tu rádi, oceňte moji práci čas od času tím, že podpoříte libovolnou částkou projekt Praga-Haiti nebo sluneční školu Surya. Děkuji.


Teď si chci přečíst:

Co četli ostatní?


[1] (zcr - WWW) Vloženo 14.04.2009, 00:48:38 x
avatar jakákoli zmínka o misiích mi hned asociuje Lemovy Hvězdné deníky, kde je v jedné cestě (bohužel si nevzpomenu, ve které) misijní činnost zkarikována naprosto dokonale...

[2] (LuciJe - Mail - WWW) Vloženo 14.04.2009, 07:33:09 x
avatar Kojote, tušíš, jakým způsobem lidé právě v Angole reagují i jen na podezření, že je někdo čaroděj? A to se bavíme o místním obyvatelstvu, nikoliv o konvertitech ke křesťanství:

http://www.tyden.cz...ku_33568.html

[3]Blasphemion akci podporuje (Blasphemion - Mail - WWW) Vloženo 14.04.2009, 08:05:23 x
avatar Blasphemion tuto akci shledává zajímavou a hodlá ji podporovat.

[4]málem jsem si potrhal bránici... (černá vewiurrka - Mail ) Vloženo 14.04.2009, 08:24:10 x
avatar ..když jsem si představil jak takový zarytý TÉMĚŘ ULTRAPRAVIČÁK jako ty láká ku společnému obřadu LEVICOVÉ AKTIVISTY...to by jako vyvolávali Ducha Che Guevary nebo Brežněva či co? Hele jestli to podniknete rozhodně sem dej z té recese důkladnou fotoreportáž, už se těším na toho Leninova fexta vyrážejícího s hukotem na noční nebe nad Brnem bránit ony kulturně jistě přecenné lidožroutské obřady nějakých Ňam-ňamů nebo Buzurbugumburundunajů...

[5]Aktivní podpora (Troi - Mail ) Vloženo 14.04.2009, 08:30:58 x
avatar Hlásím se k podpoře a případné účasti.

[6]Kojote, (Manželka - WWW) Vloženo 14.04.2009, 08:47:08 x
avatar já se o životaschopnost původních věr (v Africe) příliš neobávám. Jestli se papež nebo učenci Saúdské Arábie kochají představou, jak se z Afriky stane bašta té jejich "jediné správné" cesty, kochají se naprostou utopií. Maximálně dojde k synkretismu, kde spolu s tenkou vrstvičkou monoteistického náboženství stejně fungují totemy a duchové. ;)

A to čarodějnictví... Přidávám se k Lucii: nejen v Angole, ale v celé Africe je z čarodějnictví podezřelý jedinec v nejlepším případě naprosto vyloučen ze společnosti (ať ta společnost je muslimská, křesťanská nebo animistická) i s celou rodinou, v horších případech lynčován nebo zaživa upálen. Tvé aktivity, obávám se, by k tomuto podezření vedly. Ještě, že nejsi v Africe ;) .

[7]varuji nebo vyhrožuji? (santawizard ) Vloženo 14.04.2009, 10:42:09 x
avatar já se zase domnívám že to byl samotný karlos castaneda,který si zaslouží největší uznání pro mír mezi vzdělanými a nevzdělanými národy.Na druhé straně si pořád myslím,že to bude samotný Ježíš a Satan který potrestá na atlase všechny okultisty a náboženské fanatiky jenom proto,že nevěří ani ve svoje vlastní tabákové mági a hospodské kaplany !!!

[8] (Kojot - Mail - WWW) Vloženo 14.04.2009, 13:17:21 x
avatar 2 LuciJe: To je zase jiné téma, které by také stálo za vyjádření podpory. To není o domorodých institucích, ale o honu na čarodějnice. A papež svými hláškami o nebezpečí čarodějnictví ještě přilévá olej do ohně. Ale je třeba to brát v potaz, viz má odpověď Manželce.

2 Vewiurrka: Ohrazuji se proti nařčení z ultrapravice. Nejsem žádný nácek. Jsem pravostředový liberál. Levicoví aktivisté ani ekologisté nejsou můj šálek čaje, ale pokud by s tímto záměrem souhlasili, neměl bych námitky, aby se zúčastnili.

2 Manželka: Beru na vědomí. Je třeba celou záležitost pojmout jako vyjádření podpory představitelům domorodou společností institucionalizovaného kouzelnictví a šamanství. V tomto smyslu by stálo za to obrátit se na nějaké antropology.

2 Santawizard: Beru na vědomí, ale opravdu nevím, co na to říct.

[9] (Irwiuss ) Vloženo 14.04.2009, 16:53:24 x
avatar Musím nesouhlasit. Ač si myslím, že by bylo fajn informovat okolní veřejnost o faktu, že existuje i jiná forma víry, resp. duchovního života, než křesťanství, tato iniciativa je zcela špatná:

1.) Nic o Africe nevíme. Nevíme, jaká tam je situace, jak misionářská činnost probíhá, prostě víme hovno.

2.) Jakékoliv magické ovlivňování někoho za účelem vlastního prospěchu(či lichého pocitu, že objektu magie pomáhám) je prostě, při vší úctě, hloupé. Co když domorodci křesťanství přijímají dobrovolně? Co když jim skutečně přijde lepší a vyvynutější, než jejich domorodé kulty? Mi o nich nic nevíme a nemůžem si dělat nárok na to, že jim budem říkat co je dobré, či dokonce, že jim to budem magicky cpát. "Obracení na víru" teď již neprobíhá násilně, lidé křesťasntví přijímají dobrovolně. Mem, podobně jako gen, má nárok na přežití jen tehdy, je-li schopen sám o sobě přežít, to je zákon přírody. Pokud "přírodní kulty" vymírají a jsou nahrazovány křesťanstvím, tak tyto kulty holt nedodržují zákon přírody a mají smůlu. Nebyly dost silné, zato křesťanství se prokázalo jako silné a dravé. Příkladem budiž Irsko a Skotsko, které ač mimo vliv Říma a církve, křesťaství přijaly a i po úpadku církve a Říma křesťasnví DOBROVOLNĚ a INICIATIVNĚ udržovaly. Na počátku středověku se pak střetly dvě vlny misie-z Říma a z Irska a Skotska(je dost pravděpodobné, že jisté irské a skotské misie dorazili až k nám). Irům a Skotům holt křes%taství přišlo lepší a tak ho přijali, ač by se to teď někomu nemuselo líbit.

3.) Nevíme nic o zmíněných kultech. Je dost možné, že jsou primtivní a praktikují magii na úrovni vyvrtávání děr do hlav, usídlí-li se v neposedném dítku démon. Možný je i opak, ale opět-víme hovno.

4.) Já osobně tutu akci nepodporuji, nicméně rád podpořím jakoukoliv iniciativu, která bude lidem okultismus či pohanství nabízet jako alternativu. Ač se neprofiluji jako křesťan a katolická církev mě i dokonce nedávno celkem naštvala, nemyslím, že je moudré se vrhat do nějakých nejistých naivních podniků, které mohou napáchat více škody než užitku.

No offence :), Irwiuss.

[10] (Kojot - Mail - WWW) Vloženo 14.04.2009, 21:15:06 x
avatar 2 Irwiuss: Díky za podnětné připomínky. Rozhodně stojí za úvahu. Nicméně: Když už jsme u těch memů - pokud je křesťanský mem tak silný, proč vlastně nejsi křesťan? A pokud se "pohanský" mem má prosadit, musí pro to něco udělat. Podívej se na to z této perspektivy - jako počin "pohanských" memů usilujících o své přetrvání či dokonce rozšíření. Jak jsem řekl: Pokud se katolíci mohou modlit za "ty svoje", proč by jinak zaměření lidé nemohli nemohli vyslat něco dobrého protistraně?

[11] (Irwiuss ) Vloženo 14.04.2009, 21:52:16 x
avatar 2 Kojot: já se jen snažím říct, že pro podobnou akci je třeba INFORMOVANOST, kterou nemáme. Nevíme co jsou ty africká přírodní náboženství zač. Čas od času proběhne médii zpráva o uškrcené holčičce, o kterou se "postral" lokální šaman, čarodějové bývají obyčejní podvodníci obírající celé vesnice atp.(sice nehodlám z podbných zpárv vycházet, ale je to jediné, co máme). Dále bych se celkem rád vyhnul magickému ovlivňování vůle osob(zde kristianizovaných afričanů). Navíc, nějak nelogicky se zde staví křesťanství, ve své primitivní náboženské formě, vs. ezoterismus, okultismus a přidružené směry, což je přeci jen trošku jiný level. Já si myslím, že když někdo bude chtít náboženství, tak se nebude zabývat okultismem a když někdo bude chtít okultismus či ezoterismus, tak se nebude zabývat náboženstvím. Tyto dva směry si fakticky NEKONKORUJÍ. Něco jiného může říkat katolická církev, ta ale většinou u zájemců o okultismus moc velké slovo nemá. Fakticky je odpor proti katolické církvi logický jen ve chvíli, kdy se nás snaží upalovat, kamenovat, chce zakazovat naši činnost a podobně. Do té doby vede jenom kecy, na které všichni ezoterici, okultisté a případní zájemci zvysoka prdí.

Btw. proč nejsem křesťan. Na jiné úrovni myšlení jsou dominantní jiné memy.

[12] (Kojot - Mail - WWW) Vloženo 14.04.2009, 22:41:19 x
avatar Irwiussi, jak jsem napsal, beru Tvůj postoj v potaz. A abych to objasnil: Cílem nemají být kouzelníci konkrétně v Angole či konkrétně v Africe, ale všichni institucionalizovaní provozovatelé původní spirituality, kteří jsou v kontaktu s misiemi. Je nevyhnutelné, že mezi nimi bude spousta neřádů. I přesto se domnívám, že projekt stojí za to realizovat. Pokud to vidíš jinak, je to OK. Nepředpokládal jsem, že můj návrh vzbudí všeobecný souhlas.

[13] (Scipio ) Vloženo 15.04.2009, 00:32:33 x
avatar Naprosto nesouhlasím. Misionáři v Africe přinášejí civilizaci a kulturu (v míře v jaké to jde). Černoši totiž ustrnuli na tom nejnižším kulturním stupni a misionáří se marně snaží to tam civilizovat. Můj názor je takový, že čím více křesťanství, tím lépe. Ovšem křesťanství má jen malý efekt na jejich celkovou morálku. A ta má suvsilost s inteligencí. A protože mají významně nižší IQ než evropané a Asiaté, ktaré je prokazatelně z velké části geneticky dané, není zde šance na nějakou změnu.
Nuže, abych to shrnul: Nemá smysl se čenouu dírou zvanou Afrika vůbec zabývat. A Kojote, tato tvá ultralevicová a řekl bych naivní aktivita se mi vůbec nelíbí.

[14] (Kojot - Mail - WWW) Vloženo 15.04.2009, 01:28:11 x
avatar Milý Scipione, vzhledem k postoji, který zastáváš, mě opravdu nemrzí, že se Ti má aktivita nelíbí. Opravdu se neshodneme a tudíž nemá smysl o tom debatovat - znáš to: Není na světě člověk ten, jenž by se zalíbil lidem všem...
Ale třeba se nad jiným tématem sejdeme v naprosté shodě, tak už to bývá.

[15]No... (Manželka - WWW) Vloženo 15.04.2009, 04:08:53 x
avatar ...a já se snažila říct, že (nevím, jak v Indii, Jižní Americe a jinde), ale v Africe k zármutku představitelů monoteistických náboženství nedochází k nahrazení, ale k synkrezi. Jedině proto se doslýcháme například že, jak tu vzpomněl Irwiuss (ačkoli ne přesně v této souvislosti), křesťanský duchovní udělal zlým duchem posedlému dítku pár děr do hlavy (skutečně se děje v Nigérii), nebo že v Senegalu existují muslimské "vědmy" (před pár dny jsem o nich psala článek Mystičky - jedna z těch dam, dcera muslimského učence, v originále dokonce zmiňovala, že od svého otce - učitele Koránu - dostala talismany + ochranného ducha, což rozhodně není v souladu s islámským mainstreamem :)) ). Křesťani, kteří v Tanzánii zabíjejí albíny, aby jim to přineslo bohatství, asi také nejednají úplně v souladu s oficiální doktrínou vyznavačů Krista... atd.
Takže papež si může říkat co chce, ale vzhledem k tomu, že to teď naposledy dělá na kontinentě, který je programově a úmyslně zaměřen na tradice a orientován do minulosti (což teď nemyslím nijak hanlivě, nám by to možná také neuškodilo), je mu to houby platné :) .
Možná, že amazonští Indiáni potřebují té podpory víc (ačkoli nevím, situaci v Amazonii neznám). Zato jsem si jistá, že africká spiritualita si s problémem s přehledem poradí sama. ;)

[16]Teď koukám, (Manželka - WWW) Vloženo 15.04.2009, 04:23:45 x
avatar že to vyznělo, jako bych byla proti tvé aktivitě, Kojote... Ale ne, jen se pokouším naznačit, že situace není tak vážná a "domorodým" vírám zkáza nehrozí.

Ještě další příklad: koncepce Jednoho Boha není vzdálená většině animistických náboženství, a Kristus se dá celkem pohodlně přiřadit k stávajícímu panteonu, stejně jako Alláh bez problémů zastřeší duchy řek a stromů. Tolik jeden pohled z praxe, aby tady Irwiussovi tolik nechyběl.

Scipiovi bych doporučila přečíst si Chudáka Kristuspána z Bomby od Monga Betiho. Dneska je snad situace o trochu lepší, ale pořád se nemůžu zbavit dojmu, že "šiřitelé víry a (cizí) kultury", ať křesťanské nebo muslimské, nadělali víc škody než užitku. (Poznámka: morálka nemá nic společného s inteligencí, ale s výchovou. Je to termín daný kulturou a co je "morální" v jedné, nemusí být vůbec "morální" v druhé kultuře. Příklad: jihoameričtí indiáni byli v Kolumbových dobách považováni za "nemorální" pro svůj sexuální život, Španělé byli indiálny považováni za "nemorální", protože měli soukromé vlastnictví. Arabové nás považují za "nemorální", protože tu ženy chodí volně po ulicích i ve večerních hodinách... atd.)

[17]Celá chyba je v tom ... (Cody - Mail - WWW) Vloženo 15.04.2009, 09:03:47 x
avatar ... milý Kojote, že se s tím, s odpuštěním, moc sereš (dámy prominou). Chceš udělat veřejnou akci ve stylu, křesťanství není jediné a jejich víra je agresí - OK jdi do toho a nepitvej to na blogu. Navíc s lidma, kdy pro většinou z nich je to jedná z dalších zajímavých, ale ryze virtálních diskusí u Tebe na blogu. Mě se ten nápad líbí a zúčastním se ho. Prostě míň keců a víc činů!

[18] (adrian - Mail ) Vloženo 15.04.2009, 10:45:57 x
avatar Pravdu díš Cody! Myslím, že problém je dostatečně zřejmý. Teď jde jen o to na kterou stranu se postavit. Kojotův blog je divný, ale tohle plně podporuju. A jestli je tohle jen záminka ke konfrontaci? Jasně, že ano, ale dřív nebo později k ní stejně dojde i tady.

[19] (Kojot - Mail - WWW) Vloženo 15.04.2009, 10:55:48 x
avatar Cody, máš pravdu. I když diskuse je v takovém případě nevyhnutelná. Ostatně leckteré příspěvky mi umožnily vyjasnit si pár věcí, takže pro mě to nebyla ztráta času. Nicméně přistupme k činům: Zatím se nepřihlásil nikdo, kdo by si to vzal po organizační stránce na starost. Jak v článku píšu, nejsem organizační typ, organizování mě vyčerpává a vnímám je jako nutné zlo. Ty, Cody, už toho organizuješ tolik, že další aktivita nepřipadá v úvahu. Kdo tedy? Máš nějaký tip (v tom případě prosím mailem)?

Nebo se někdo hlásí?

[20]Přišlo mailem (Kojot - Mail - WWW) Vloženo 15.04.2009, 12:13:09 x
avatar PAHAVASKA@nyx.cz

Krá

"Hnutí" ethnopunk se připojuje k podpoře akce:)
Můžeme pomoct.

[21]Smazání irelevantních komentářů (Kojot - Mail - WWW) Vloženo 19.04.2009, 21:51:10 x
avatar Komentáře, které šly někam mimo a neměly tu co dělat, byly smazány. Děkuji Troiovi, že mě na to upozornil.

[22]Informace, informace, informace! (Leszi - Mail ) Vloženo 21.04.2009, 15:23:12 x
avatar Hm, zní to zajímavě...

Myslím, že nejdříve by stálo za to vypracovati podrobnou zprávu o tom, kde a jakým způsobem se misijní činnost setkává s místními náboženstvími. Jistě by bylo dobré nejdříve vědět, koho chceme podporovat než s něčím začneme...

Misionáři se většinou chovají velice korektně. I v posledních desetiletích se však vyskytly případy, kdy se s jejich působením nedalo souhlasit asi ani z pozice moderní křesťanské etiky. Pohoršeně se ozvalo několik antropologů, kteří byli se situací na místě seznámeni, ale bouří v tisku by se to jistě nazvat nedalo. Zprávy o těchto incidentech by jistě stálo za to šířit spolu s myšlenkou vyjádření nevole nad těmito akcemi a podpory jejich obětem...

Já to teď nestihnu, ale myslím, že kdokoli ochotný strávit pár volných večerů (které nemám) u Googlu, bude odměněn slušným portfoliem informací do začátku...

A mimochodem, nejsem zrovna člověk, který by dokázar udržet v paměti a sledova množství různých zajímavých stránek, blogů a akcí. Nestálo by za to udělat mailinglist či e-mailovou konferenci, která by rozesílala informace o aktualizaci webu, o srazu či akci, budou-li nějaké?

[23] (Kojot - Mail - WWW) Vloženo 21.04.2009, 18:12:12 x
avatar 2 Leszi: Až se dám trochu do pořádku, mrknu se na to. Ano, je dobré mít informace. Ale zároveň se neutopit ve výjimkách. Vlastně ať se člověk podívá na jakékoli téma, jeho hranice se nakonec rozplynou, definice uniká a následkem je znehybnění. Což je ovšem zajímavá mystická zkušenost...

[24]Úvaha (Jan - Mail ) Vloženo 01.05.2009, 14:25:42 x
avatar Stojí za úvahu co je civilizovanější. Zda víra nás věřících v Krista, nebo těch tam v Africe. Kojote, střípku můj hagiografický ze sloupu stylitova, pouvažuj, jestli je lepší jako jakousi iniciaci podstoupit ženskou obřízku (prasárna v Africe stále dost rozšířená), či se na takovýto rituál prostě a jednoduše vyprdnout. Nutno podotknout, že v naší praxi podobné nechutné rituály v primitivních podmínkách prováděné prostě nenajdeš. Jsou odsouzeny co barbarství.
Co se kultůry dotejče, tak se pouze christianizuje. Zkus se podívat na průběh katolických bohoslužeb někde v africkém teritoriu (na netu by se snad našlo nějaké video, třeba na youtube by se možná dalo něco opatřit). Domorodých prvků je do tamní liturgie aplikováno celá řada. Takže o nějakém vytlačování nemluv, nemáš zjištěné realie.
Katolická rada pro příště: Než začneš písmenkovat na net, zjisti si jak se věci mají, ju?
+ Jan

[25] (Kojot - WWW) Vloženo 01.05.2009, 20:20:56 x
avatar Jane, co nám připadá jako barbarská praktika, je irelevantní. Mně připadá spousta praktik, jichž se katolická církev vydala pod tlakem sekulárního osvícenství, daleko barbarštější, než ženská obřízka (a neopovažuj se mi tvrdit, že ŘKC ustoupila od upalování lidí díky zpytování vlastního svědomí). Podle mě je každé náboženství ve své podstatě barbarské - a sympatičtější je mi pak to, které si nehraje na něco jiného.
AD domorodé prvky v obřadech: Ano, na rozdíl od protestantů, kteří byli vždy na štíru se schopností asimilovat jiné kultury, katolíci a pravoslavní věděli, že musejí "pustit chlup" a když vzali (například) Slovanům Peruna, dali jim sv. Ilju (Eliáše). Uznávám, že je to o něco lepší přístup, než totální destrukce kultury formou konverze ke striktnímu protestantismu.

Mám-li to shrnout: Když se Ty můžeš modlit za své misionáře v Africe a jinde, a tak je duchovně podporovat, tak já můžu podpořit protistranu. Ve skutečnosti to vůbec není o tom, kdo je lepší a kdo je horší, prostě jen podporuji druhou stranu, protože mi to připadá jako dobrý nápad.
Všechna pole jsou nepovinná.
Vaše IP adresa nebude veřejně zobrazena.
Číslo v hranatých závorkách vytvoří odkaz na daný komentář.
Avatar friendly.
Vaše jméno:
Váš e-mail:
URL vašich stránek:
Nadpis:
Znáte pravidla pro komentátory?
Pokud ne, KLIKNĚTE ZDE.
Text:

MÁTE DOMA MÍSTO PRO DALŠÍ DUŠI?


PODPOŘTE UŽITEČNÝ PROJEKT!





Creative Commons License
Amor Vacui by Jaroslav A. Polák is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial 3.0 Unported License.

AŽ DOSLOUŽÍM, CHCI DO SBĚRU!

*