AMOR VACUI - zápisky z cesty

Jaroslav A. Polák - Kojot hrající si na filosofa

"The shortest distance between two points is under construction." Noelie Altito

TOPlist
Kojotek

čtvrtek, 9. dubna 2009
O toleranci

Tolerovat "snášet, dovolovat", tolerantní, tolerance. Podle něm, tolerieren, fr. tolérer z lat. tolerāre "snášet, vydržet", jež je příbuzné s tollere "zvedat, brát na sebe".
Etymologický slovník

Dnes se toho tolik namluví o toleranci. O tom, jak máme být tolerantní k tomu či onomu jevu, k té či oné skupině, k tomu či onomu světonázoru. Jakoby se "tolerance" stala jakýmsi zaklínadlem, které má přesvědčit ostatní, že ten, kdo se tím slovem ohání, je "ten slušný".

Jedná se ale skutečně ve všech případech, kdy se jí někdo ohání, o toleranci? Tolerovat znamená něco skousnout, dovolit někomu něco, co musíme vydržet, tolerovat znamená nést břímě váhy telete (je tam etymologická souvislost!). Člověk, který skutečně toleruje, je vystaven zátěži.

Nejprve si vyjasněme, co tolerance není. Netoleruji něco, co je mi lhostejné. Je-li mi totiž něco lhostejné, pak se tím nezabývám a nijak mne to nezatěžuje ani neobtěžuje. V tom případě opravdu není důvod mluvit o toleranci. Například mně osobně je zcela lhostejný golf. Mám snad prohlašovat, že jsem vůči golfu tolerantní? Ovšemže nikoli!

Pokud mi něco lhostejné není, pak je mi to buď sympatické, nebo k tomu chovám nepřátelské či jinak nelibé pocity. V prvním případě je mi něco blízké a podporuji to, pak to netoleruji, protože to není něco, co bych musel snášet – naopak jsem toho příznivcem či součástí, v případě člověka přítelem či kolegou. Tolerance se tedy týká pouze možnosti, kdy mi něco, jde-li o fenomén, libé není, je to v rozporu s mými zájmy nebo se zájmy těch, které podporuji, případně jde o člověka, který jedná v rozporu s mými zájmy. V takovém případě se mohu rozhodnout vzít na sebe břímě tolerance. Otázka však zní: Proč bych to měl u všech ďasů dělat? Jedná-li se o tolerování člověka, může to být proto, že je mi v mnoha směrech blízký a jsem proto ochoten tolerovat, tedy snášet, některé jeho nepříjemné vlastnosti. To je dosti běžný typ skutečné tolerance a společnost by bez něj patrně nefungovala. Je však třeba si uvědomit, že tím, že někomu něco toleruji, zároveň vyjadřuji nesouhlas s tím, co toleruji (pokud bych s tím souhlasil nebo pokud by mi to bylo lhostejné, pak by nešlo o toleranci). Tolerance, aby fungovala, musí být reciproční záležitostí. Někdy jí je, jindy nikoli – v tom případě nakonec kotel vybuchne a je po toleranci. Totéž platí mezi lidmi i ve větších měřítcích.

Přeneseme-li problém tolerance do oblasti skupin, ať už náboženských, etnických či jiných, případně do oblasti ideologií, pak – aby tolerance fungovala – musela by být rovněž reciproční. Pokud se dostanu do střetu se skupinou křížící jako masa nebo jako smečka (zde se odvolávám na Canettiho) zájmy mé skupiny, proč by to měla být má skupina, která má vydržet, která má nést břímě? Ústupek v případě tolerance konkrétního člověka má význam z evolučního hlediska, protože upevňuje mezilidské vazby. Většinou se navíc týká příbuzných, kde je výhodná pro mé geny. V případě, že hovoříme o skupinách, pak už je evoluční hledisko mnohem slabší. Stále však může být tolerance v zájmu státu, například aby se předešlo nepokojům či občanské válce. Dějiny však ukazují, že to příliš nefunguje a projev tolerance bývá tolerovanými obvykle vnímán jako projev slabosti. Často nedochází k žádné reciprocitě.

Postoupíme-li k ideologiím: Proč snášet ideje, s nimiž nesouhlasím a které jsou v přímém rozporu s idejemi, jež zastávám já? Proč je tolerovat, kdy se mi při pouhém pomyšlení na ně vaří krev? Proč trpně snášet pomluvy, výsměch, pohrdání a být tolerantní vůči ideologii, jejíž představitelé se k tomu, co představuji, staví otevřeně nepřátelsky? Mělo by to smysl v případě, že by do oblasti mých idejí nebylo ze strany protivné zasahováno. Kdyby byly vymezeny sféry vlivu a tolerance byla reciproční. To se však stává málokdy... Abych něco toleroval, je třeba, aby to pro mne bylo výhodné – aby pozitiva převážila negativa.

Ale budiž, chce-li někdo hlásat toleranci, ať ji hlásá a trpně snáší všechna příkoří (či k nim alespoň potenciálně svoluje!), nastavuje druhou tvář a užívá si pocitu mravní převahy. Ale ať si uvědomuje, že říká-li toleruji, říká tím také nelíbí se mi to... V mnoha případech však vnímám řeči o toleranci spíše jako dunění prázdného bubnu, plavání s proudem vytvořeným nadužíváním probíraného pojmu.

V mnoha případech jsem ochoten být tolerantní, pokud je to v mém zájmu a plusy jsou větší než mínusy, v mnoha jiných případech, kdy by tolerance mohla přijít do konfliktu se zákonem přežití (fyzického, psychického či ideového a to jak mého osobního, tak i skupin, k nimž přináležím) však bez skrupulí zadupu podlé lidi do prachu v lítém chtíči své pýchy!

linkuj.cz vybrali.sme.sk



čtvrtek, 9. dubna 2009 | rubrika: Úvahy a postřehy |


Tvorba tohoto blogu vyžaduje čas, práci a něco peněz, ale dělám to rád a s chutí. Nicméně pokud jste tu rádi, oceňte moji práci čas od času tím, že podpoříte libovolnou částkou projekt Praga-Haiti nebo sluneční školu Surya. Děkuji.


Teď si chci přečíst:

Co četli ostatní?


[1] (ratka ) Vloženo 09.04.2009, 18:20:38 x
avatar pod toleranci treba ja chapu miru me ohledu plnosti vuci necem co me nejak otravuje.
Treba nekdo odporne smrdi zapocenym. Jako ohledu plna mu nevpalim do oci ze smrdi jako tchor a ma se jit ihned prevlict, ale sedim bez mrknuti oka dal a bavim se jakoby vubec nic nebylo. A jeste sama sebe presvedcim ze mi je to vlastne uplne jedno.
TAk to je asi pro me tolerance ve smyslu ohleduplnosti neboli respektovani zvlastnosti druheho.

Pak muzu byt neohleduplna a nerespektovat a upozornit smrdiciho at se jde prevlict a dotycny nic. Pak zalezi na tom, jak dalece je pro me dulezite setrvat v tom prostredi. Treba jsem nemocna a nemuzu se hybat a ten smrdici clovek me obsluhuje. Tak to mam blby. To pak musim ten smrad tolerovat at chci nebo nechci. Nebo se zblaznit.

Podle me ja pak ta tolerance (snaseni nevyhnutelneho) lepsi volba.

[2] (Kojot - Mail - WWW) Vloženo 09.04.2009, 19:32:10 x
avatar Ad smraďoši:
http://kojot.name...smradochovi.php

Ratko, pokud je třeba snášet nevyhnutelné, pak už asi nejde o toleranci, tu vnímám jako výsledek dobrovolného rozhodnutí. Ale rozhodně to stojí za hlubší zamyšlení - díky za inspiraci.

[3] (Děd nevěd - WWW) Vloženo 10.04.2009, 10:31:42 x
avatar Pokud toleruji, tak povětšině pouze jiné názory. V řadě případů mne i obohacují, a tím je pro mne vlastně tolerance výhodná. Ano, tolerance může být jen vzájemná ( nevzájemnou toleranci je těžké tolerovat! ) - to platí hlavně v blízkém soužití, kdy je vlastně nutnou podmínkou jeho výdrže.
Jinak ovšem myslím, že tolerance obecně je spíše škodlivá a v mnoha případech se blíží ke lhostejnosti.
Tvá úvaha je mě velmi blízká, a tak jsem k jejímu přečtení toleranci nepotřeboval:-)

[4] (bicarbona - WWW) Vloženo 15.04.2009, 21:54:02 x
avatar tolerance, e ž
1. respektování cizího přesvědčení, cizích názorů, snášenlivost, trpělivost (op. intolerance)
2. odb. schopnost organismu snášer urč. látky, návyk na léčivo: imunologická t. stav, kdy organismus n. tkáně nereagují na urč. antigen; ekol. schopnost organismu vyrovnávat se s působením faktorů prostředí
3. tech. rozsah přípustné nepřesnosti hodnot sledované veličiny, tj. rozdíl mezi nejmenší a největší dovolenou hodnotou, např. odchylky u měřicích přístrojů, rozměrů, hmotnosti a jakosti u výrobků; dovolená odchylka od hmotnosti mince stanovená zákonem, remedium 1;
toleranční
příd.: hist. t. patent vydaný r. 1781 Josefem II. a povolující omezenou náb. svobodu příslušníkům nekatolických; - tech. t. měřidlo; t. jednotka, značka; t. kalibr mezní; med. jad. fyz. t. dávka záření nejvýše přípustná

Akademický slovník cizích slov, Academia, 1997

aneb není slovník jako slovník

aneb synchronní a diachronní

mimochodem originální heslo v knize obsahuje kurzívy a různé velikosti písma - působí tedy trochu přehledněji

aneb "Proč bych to měl u všech ďasů dělat?" samozřejmě neznamená, že bych to nemohl dělat :-)

[5] (Kojot - Mail - WWW) Vloženo 16.04.2009, 01:11:54 x
avatar Bicarbono, díky za citaci. Zde jde zjevně o bod číslo 1, ale je to zajímavé i v souvislosti s bodem č. 2. Toleruji něco, na co nereaguji. V případě bodu č. 2 je to obvykle proto, že jsem si na to zvykl (léky, drogy...). Takže "dostávám do těla" a "nemá to efekt" - ale, jak známo, může to i tak působit destruktivně.
Vraťme se k bodu č. 1. - já si dovoluji nesouhlasit s autory Akademického slovníku cizích slov (chucpe jak sviňa, já vím!) - myslím, že tam nepatří respektování (zbytek - snášení, trpění (sic!) ano). Respektovat mohu i toho, koho netoleruji, například nepřítele. Snášet příklady snad netřeba...

[6] (bicarbona - WWW) Vloženo 16.04.2009, 09:37:24 x
avatar souhlasím, respekt a toleranci taky nevnímám jako synonyma :-)

na druhou stranu chápu, proč když chce někdo vysvětlit, co je tolerance (nebo co si myslí, že by mohlo být označováno slovem tolerance), vypomůže si větou "respektování cizího přesvědčení"

nicméně to zjevně není jednoduché slovo (není to zjevně jednoduchý stav mysli, konání apod.), což vlastně potvrzuje i tento článek

[7]reciprocita (Eurik ) Vloženo 16.04.2009, 11:52:22 x
avatar Ale právě o té reciprocitě to je. Ačkoliv mi je muslimská víra cizí a v některých aspektech a projevech nesympatická, toleruji ji i zde v Evropě, protože si přeji aby, když vyrazím třeba na dovolenou do Egypta, zase oni tolerovali mě - třeba to, že tam moje přítelkyně bude chodit bez burky, nebo že budu nosit pohanský symbol. Od Al Kájdistů těžko můžu očekávat jakoukoliv odezvu nebo vzájemnost tohoto druhu, proto nemám problém odsoudit - a netolerovat - radikální islamismus a fanatismus.
Všechna pole jsou nepovinná.
Vaše IP adresa nebude veřejně zobrazena.
Číslo v hranatých závorkách vytvoří odkaz na daný komentář.
Avatar friendly.
Vaše jméno:
Váš e-mail:
URL vašich stránek:
Nadpis:
Znáte pravidla pro komentátory?
Pokud ne, KLIKNĚTE ZDE.
Text:

MÁTE DOMA MÍSTO PRO DALŠÍ DUŠI?


PODPOŘTE UŽITEČNÝ PROJEKT!





Creative Commons License
Amor Vacui by Jaroslav A. Polák is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial 3.0 Unported License.

AŽ DOSLOUŽÍM, CHCI DO SBĚRU!

*