AMOR VACUI - zápisky z cesty

Jaroslav A. Polák - Kojot hrající si na filosofa

"The shortest distance between two points is under construction." Noelie Altito

TOPlist
Kojotek

čtvrtek, 19. února 2009
Sekta-kult-církev

V diskusích týkajících se nových náboženských směrů se často operuje s pojmem sekta, případně kult, ale jen málokdo užívá tuto religionistickou terminologii správně. Jak to tedy se sektami a kulty vlastně je?

Sociologové Max Weber  a jeho žák Ernst Troeltsch vytvořili dichotomii sekta-církev, a definovali základní rozlišovací znaky. Jako sektu lze podle tohoto rozdělení označit skupinu, která splňuje následující kritéria:

 

1)       Vznikla odštěpením od nějakého náboženského proudu

2)       Je malá, nemá masový charakter

3)       Její členové do ní uvědoměle vstoupili v dospělosti

 

Mezi další charakteristiky sekty, které mají ale doplňující charakter (nejsou nezbytné), patří, že se k většinové společnosti se často staví negativně (případně je indiferentní), často se v ní setkáváme s hlásáním vlastní vyvolenosti a odsuzováním druhých, existuje silná závislost věřících na skupině, případně na jejím vůdci atd. Znovu zdůrazňuji, že tyto charakteristiky sektu nedefinují, pouze se často vyskytují. Církev je oproti tomu tvořena převážně lidmi, kteří se do ní narodili, má masový charakter, dobře koexistuje s většinovou společností, je tolerantnější.

Uvědomme si, že zde hovoříme o ideálních typech, které ve skutečnosti v čisté podobě neexistují, reálně existuje kontinuum, přičemž sekta a církev jsou jeho póly tohoto kontinua.

Vyskytl se ovšem problém spočívající v tom, kam zařadit náboženské společnosti, které nevznikly odštěpením od nějakého hlavního proudu. V religionistice a sociologii náboženství se pro takové skupiny používá pojem kult. Kult je tedy, podobně jako sekta, tvořen první generací věřících, kteří do něj vstoupili uvědoměle v dospělosti, ale vznikl na základě nějakého nového "zjevení" bez zřejmé návaznosti na nějakou "mateřskou" víru. Pochopitelně i zde můžeme mluvit o kontinuu sekta-kult, protože ne vždy je jasné, nakolik je učení dané skupiny originální a nakolik vychází z nějaké starší tradice.

Uveďme nyní několik příkladů: Křesťanství vzniklo jako sekta odštěpená od judaismu. Protestantské církve vznikly jako sekty odštěpené od katolictví, protestantské církve se dále štěpily a  jednou z mnoha objevivších se sekt byli Adventisté sedmého dne. Z nich se odštěpila sekta Svědkové Jehovovi. "Jehovisty" ovšem nyní nemůžeme pokládat za typickou sektu, neboť v současné době již splňuje mnohá kritéria pro církev.

Naproti tomu islám vznikl jako kult. Byl sice inspirován křesťanskými a židovskými vlivy, ale neodštěpil se od žádného existujícího proudu. Avšak na základě islámu vzniklo v průběhu dějin hodně různých sekt (i když ani zdaleka ne tolik, jako v případě křesťanství)

Všimněme si jedné důležité skutečnosti: Rozlišení sekta-církev-kult lze použít pouze v případě náboženství vzniklých na základě nějaké formy zjevení nebo na základě náboženské reformy. Pro klasifikaci původních náboženství pohanských, náboženství přírodních národů a podobné druhy spirituality je toto dělení nepoužitelné. Pokud ovšem někdo vytvoří skupinu, v jejímž rámci v současné společnosti oživuje uctívání pohanských bohů, nebo skupinu praktikující pod vedením nějakého jednotlivce šamanismus, spadají tyto skupiny do kategorie kultu.

Závěrem je třeba připomenout, že je absurdní používat tuto terminologii pro duchovní proud. Jsou to termíny sociologické a slouží k definici náboženských skupin. Tak jako nemůžeme označit křesťanství za církev, nemůžeme označit například satanismus za kult. Ale tak, jako hovoříme o Katolické církvi jako o církvi, můžeme o Prvním Česko-Slovenském Chrámu Církve Satanovy hovořit jako o kultu.

Doufám, že tento krátký exkurz povede k přesnějšímu používání termínů a zredukuje zmatek, který v této oblasti panuje.

 

Literatura:

LUŽNÝ, D. Nová náboženská hnutí. Masarykova univerzita: Brno, 1997.

Tuto knihu vynikajícího brněnského religionisty a sociologa doporučuji všem, kdo se chtějí blíže seznámit s religionistickým a sociologickým pohledem na novou religiozitu.

linkuj.cz vybrali.sme.sk



čtvrtek, 19. února 2009 | rubrika: Filosofie a religionistika |


Tvorba tohoto blogu vyžaduje čas, práci a něco peněz, ale dělám to rád a s chutí. Nicméně pokud jste tu rádi, oceňte moji práci čas od času tím, že podpoříte libovolnou částkou projekt Praga-Haiti nebo sluneční školu Surya. Děkuji.


Teď si chci přečíst:

Co četli ostatní?


[1]A sakra (Cody - Mail - WWW) Vloženo 19.02.2009, 14:54:11 x
avatar Kojote právě jsem rozepsal článek na nemlich to samé téma, tak ho zase zahodím, myslím, že nemá cenu se duplikovat.

[2] (dogbert ) Vloženo 19.02.2009, 15:03:59 x
avatar Pravda pravdoucí.

Nicméně, je jasné, že určitý náboženský proud sice nebude sektou, má však v sobě zakódovány větší vlohy pro sektářství, než náboženský proud jiný. Typický je v tomto ohledu rozdíl mezi katolicismem a protestattvím, potažmo americkými evangelikály.

Takže můžeme říci, že satanismus sice není sekta, nicméně je sektářským proudem?:)

[3]dogbert (Darken [openID] - Mail - WWW) Vloženo 19.02.2009, 15:20:20 x
avatar A co přesně činí satanismus sektářským proudem? Myslíš třeba ten důraz na individualitu?

[4] (dogbert ) Vloženo 19.02.2009, 16:38:24 x
avatar No, když použiji Kojotovy definice, tak do toho většina satanistických hnutí bez problémů zapadne:)

Všem Weberova a Troeltschova definice výrazu sekta nebyla definitivní, religionisté a sociologové se ho často snažili uchopit po svém, nebo ho odmítli.

Navíc, slovo sekta začalo žít ve společnosti vlastním životem, a v současnosti se tak obyčejně označují uzavřené oddělené náboženské skupiny, považované za nebezpečí pro společnost. Je to tedy spíše nadávka, než definice.

Tak ho často chápou i odborníci, kteří ho vyškrtávají z odborné terminologie, a naopak výskyt a používání slova sekta berou za předmět svého výzkumu.

[5] (dogbert ) Vloženo 19.02.2009, 16:39:06 x
avatar Pardon, za překlepy..

[6] (Kojot - WWW) Vloženo 19.02.2009, 18:35:03 x
avatar No, je fakt, že satanismus má silný potenciál ke štěpení, stejně jako magické proudy. Ano, bude to souviset s důrazem na individualitu, který vlastně mají společný s protestantismem. Zajímavá myšlenka.

[7]Sekta? (Cody - Mail - WWW) Vloženo 19.02.2009, 19:06:28 x
avatar No v tom případě bych viděl, že se slovo sekta dá napasovat skoro na každou "spiritual path".

[8] (černá vewiurrka - Mail ) Vloženo 19.02.2009, 19:15:02 x
avatar Co? Destruktivitu! No chtěl bych vidět fungování státu kde by byl satanismus státním náboženstvím....

[9] (Kojot - WWW) Vloženo 19.02.2009, 19:41:36 x
avatar [7] Myslím, že ani z poloviny. Většina podle mě spadá pod pojem kult.

[8] Satanismus už z principu nemůže být státním náboženstvím. Odporuje to jeho principům. Skuteční satanisté by se nepropůjčili k tomu, aby někomu dělali ideologické křoví...

[10]Kojote (Cody - Mail - WWW) Vloženo 19.02.2009, 20:15:38 x
avatar Samozřejmě souhlasím, jen jsem chtěl poukázat na nesmyslnost Dogbertovy argumentace.

[11] (dogbert ) Vloženo 19.02.2009, 20:30:08 x
avatar Já bych byl pro buď vůbec výraz sekta neužívat, nebo ho použít v v jeho obvyklém současném významu, pro destruktivní, uzavřené kulty. Pak tam satanistická hnutí povětšinou patřeit nebudou..

[12] (dogbert ) Vloženo 19.02.2009, 20:33:46 x
avatar jinak, zajímavý článek na to téma je tady

http://www.dingir.cz/secta.shtml

[13] (Kojot - WWW) Vloženo 19.02.2009, 20:56:19 x
avatar Ano, uznávám, že pokřivení pojmu médii může vést až k nutnosti nalezení jiného neutrálního odborného termínu (viz slova jako debil, imbecil, idiot). Zatím ale lepší termín nebyl, pokud vím, konsensuálně přijat, takže si musíme vystačit se sektou...

[14] (dogbert ) Vloženo 19.02.2009, 22:28:05 x
avatar To jsou už jen nadávky? Tak to jsem nějak zaspal...

[15] (Kojot - WWW) Vloženo 19.02.2009, 22:33:39 x
avatar Častěji se dnes hovoří o lehké, střední a těžké mentální retardaci.

[16]sw (santawizard ) Vloženo 20.02.2009, 00:00:06 x
avatar já zase věřím nejvíce na kult osobnosti ježíše krista a jeho náboženskou sektu 13 apoštolů.

[17]sw (Cody - Mail - WWW) Vloženo 20.02.2009, 08:42:20 x
avatar A? Jak tvůj příspěvek obohatil diskusi na téma Kult a Sekta? Pokud nedokážeš říct cokoliv co je k tématu a prostě jen plácáš aby jsi plácal tak prosímtě mlč. Kojot jo tolerantnější u mě na blogu by podobné výkřiky do tmy byly dávno smazané.

[18] (Kojot - WWW) Vloženo 20.02.2009, 14:19:50 x
avatar Ano, je to tak. Neblokuji Tě, Santawizarde jen proto, že občas se opravdu "trefíš" a řekneš něco nosného. Ale teď to fakt vypadá, že budu Tvé příspěvky muset promazat.

[19] (léčitel ) Vloženo 21.02.2009, 00:36:04 x
avatar Já nesouhlasím s tím co jsi udělal.Pro mne je toto jako oko za oko a dollar za dollar situace.Aby jste se tam nakonec z toho vašeho satanismu navzájem nevymazali nějakou další depkou nebo skýzou.to by mne opravdu mrzelo.

[20] (Kojot - WWW) Vloženo 21.02.2009, 13:05:02 x
avatar Santawizarde, neber si to osobně. Prostě jsem se podíval na tu diskusi a vžil jsem se do kůže někoho, kdo si ji bude číst. Bylo třeba, aby příspěvky smysluplně navazovaly. Proto jsem dal pryč ty Tvoje a Černé veverky, protože byly vážně off-topic.

[21] (černá vewiurrka - Mail ) Vloženo 23.02.2009, 10:40:04 x
avatar Ok, wewiurrka je občas kousavá, ale fakt nevím co je to egregor a of topic.

[22] (Kojot - WWW) Vloženo 23.02.2009, 11:23:48 x
avatar Černá vewiurrko, egregor je termín pro ducha nějakého společenství. Okultisté mu přiznávají objektivní existenci, byť závislou na dané skupině lidí, a přikládají mu velkou váhu. Něco jako nadřazená entita či idea společenství - můžeme mluvit o národním egregoru, egregoru magického řádu nebo třeba o egregoru fotbalového týmu... Já si myslím, že tak žhavé to nebude, ale úplně tu myšlenku nezavrhuji.

Off topic, zkráceně OT, je termín pro komentář, který se nevztahuje k tématu diskuse.

[23] (sanatwizard ) Vloženo 25.02.2009, 15:18:26 x
avatar neomlouvej se Kojote!Já jsem stejně byl na odchodu.Nikdy jsem si nepřál nějak zvlášt zabodovat u satanistů a bláznů,protože by mne to mohlo vzít moji reputaci někde jinde což jsem nechtěl.Já nejsem žádný tvůj velký kamarád.Kdybych byl tvůj psychiatr tak bych ti ten tvůj satanismus určitě okamžitě zakázal.Rovněž kdybych byl tvůj pacient,tak bych se k vůli tvému satanismu v žádném případě nenechal od tebe léčit.Podle mého názoru jseš až po uši v akademických bludech.Honíš se o závod jako se štafetou na čínskou olympiádu.Neumíš základy,nevíš kolik je 5x5 ale víš kolik je 4352x6573!!Určitě se dostaneš do zaslouženého pekla i kdyby měl riskovat další svěrací kazajku.Zneužíváš svůj génius na volovinách a bibli studovat nechceš.Možná že jseš jenom otrokem tvoje klientůry kterou ještě pořádně neovládáš.Kdo by taky uměl?Mimochodem ty tvoje příšery vypadají jako delirium tremus a nebo jako bakterie Kvasinek,z které se vyrábí i samotné křestanské víno,to jenom na okraj.Takže sbohem děcka,žádná knoflíková válka z toho nebude a dívčí válka to už vůbec ne.Mějte se bláze a raději tancujte a zpívejte a šukejte a tancujte!!!

[24] (Kojot - WWW) Vloženo 01.03.2009, 19:57:09 x
avatar Santawizarde, já jsem opravdu rád, že nejsi ani můj psychiatr, ani můj pacient. Ale musím říct, že s poslední větou Tvého příspěvku se naprosto ztotožňuji.

[25]WWW.SEKTY-CZ.WEBS.COM (J. Fricoo - WWW) Vloženo 06.05.2009, 12:53:01 x
avatar Pokud by se chtěl někdo dozvědět o sektách a sektářství něco více, doporučuji mé stránky, které zpracovávají řadu pramenů a informací (které lze zpětně ověřit) a snaží se je podávat srozumitelnou formou.
Mimochodem, slovo sekta nemá jen jeden význam, Přístupů k tomuto slovu je mnoho, mrkněte se a uvidíte...

WWW.SEKTY-CZ.WEBS.COM

[26] (Allegor - Mail - WWW) Vloženo 03.09.2009, 20:36:03 x
avatar Problematika "sekty" a "kultu" je samozřejmě zamotaná už třeba tím, že v anglicky mluvících zemích se obvykle termínu "cult" užívá tak, kde se v češtině užívá slova "sekta", a to jako silně negativně zabarvené pojmenování pro malou náboženskou skupinu, jenž je většinovou společností vnímána jako nějakým způsobem se vylučující, popř. přímo nebezpečná. Proto např. fenomén "cult wars" bývá u nás běžně překládán jako "sektářské války."
Co se týče definice samotné, tak ta je pochopitelně hodně sporná. Weber a Troeltsch patřili mezi první, kdo se o nějakou pokusili, musíme ovšem dnes vnímat, že se jedná o 19. století a my dnes máme století 21., změnilo se postavení náboženského fenoménu ve společnosti, změnila se struktura náboženské scény a spousta dalších faktorů. Osobně dávám přednost jiným definicím, např. Bocheński definuje sektu jako náboženskou skupinu, jejíž vůdce má autoritu vůdce a zároveň autoritu epistémickou, tzn. sedlácky řečeno všechno ví a všechno, co rozhodne, se jde dělat. Dále pojem kult je pochopitelně problematický vzhledem k tomu, že v sociologii náboženství se používá ve velmi specifickém významu, zatímco kupříkladu v teologicky zaměřených textech se bude kultem patrně mít na mysli jev uctívání jakéhosi transendentálního subjektu/objektu (např. Mariánský kult v katolické církvi nebo klidně Mardukův kult ve starověkém Babyloně), v pojednáních na pomezí sociologie a politologie se bude jednat o "zbožštění" žijící osoby, např. Stalinův kult osobnosti...apod.

Osobně se taktéž pojmu "sekta" raději vyhýbám a když už ho používám, snažím se ho dávat do úvozovek. Je ovšem iluzorní se domnívat, že termním sekta vymizí z běžného hovorového jazyka, stejně jako že ztratí svůj silně negativně hodnotící nádech, stejně jako že směry a hnutí jako kupříkladu satanismus nebo Náboženská společnost Svědkové Jehovovi přestane být v dohledné době považována za sektu. PCHČSCS prostě bude pro drtivou většinu lidí "sekta" a nikdy jinak, popřípadě ještě sekta "destruktivní", stejně jako většina lidí - pokud o nich uslyší - automaticky zařadí mezi "sekty" jednotlivé skupiny Ásatrú (u nás třeba Karpatské vlky) nebo slovanské novopohanské skupiny (kupříkladu Rodnou víru). Nemusí o těch skupinách nic vědět, stačí tři věty a skupina zapadne do schématu "zlé sekty", která dost možná žere malé děti. S tím je třeba ve všech rozhovorech s lidmi v oboru se nepohybujícími samozřejmě počítat a diskutovat právě i s jejich pojetím termínu "sekta", nelze ho ignorovat.

[27] (Kojot - WWW) Vloženo 03.09.2009, 22:35:20 x
avatar Díky za doplnění tématu. Ano, je to tak...
Všechna pole jsou nepovinná.
Vaše IP adresa nebude veřejně zobrazena.
Číslo v hranatých závorkách vytvoří odkaz na daný komentář.
Avatar friendly.
Vaše jméno:
Váš e-mail:
URL vašich stránek:
Nadpis:
Znáte pravidla pro komentátory?
Pokud ne, KLIKNĚTE ZDE.
Text:

MÁTE DOMA MÍSTO PRO DALŠÍ DUŠI?


PODPOŘTE UŽITEČNÝ PROJEKT!





Creative Commons License
Amor Vacui by Jaroslav A. Polák is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial 3.0 Unported License.

AŽ DOSLOUŽÍM, CHCI DO SBĚRU!

*